سفیر روسیه در تهران: تلاش آمریکا در برابر ایران غیرقانونی است

© Photo / EMBASSY OF THE RUSSIAN FEDERATION IN THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRANسفیر روسیه در ایران
سفیر روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لوان جاگاریان اظهار داشت: نشست مجازی پیشنهادی رئیس جمهوری روسیه با حضور سران ایران و ۱+۵ برای تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف، نه فقط برجام، بلکه وضع فعلی در خلیج فارس است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، لوان جاگاریان سفیر فدراسیون روسیه در تهران، درباره تحولات اخیر در شورای امنیت سازمان ملل و مکانیزم ماشه اظهار داشت: آمریکا بیش از دو سال است که از برجام خارج شده و هیچ ربطی به قطعنامه ۲۲۳۱ ندارد و تلاش آمریکا غیرقانونی است و این کار هیچ مبنای حقوقی ندارد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اروپا برجام را عامل مهم عدم گسترس تسلیحات هسته‌ای می‌داند

سفیر روسیه افزود: پیش رو کارهای زیاد و راه دشواری داریم. باید خیلی تلاش کنیم که مشکلات دیگر بوجود نیاید. آمریکا تلاش می کند مشکلاتی را ایجاد کند لذا ما با دوستان ایرانی و چینی و همتایان اروپایی در تماس منظم برای حل و فصل مشکلاتی که پیش رو داریم، هستیم.

جاگاریان در ادامه گفت: باید فکری بکنیم چه اقدامی می توانیم با هم برای تنش زدایی اتخاذ کنیم که کشورهای این منطقه چه ایران و چه همسایگان و کشورهای عربی احساس خطر متقابل نداشته باشند.

سفیر روسیه درباره جواب رد دونالد ترامپ برای شرکت در نشست مجازی فوق می‌گوید: این جواب، جواب نهایی نیست و ما با آمریکایی ها در سطوح مختلف مذاکره می کنیم. او می‌‌افزاید که تاریخ این نشست مشخص نشده و این امر منوط به واکنش کشورهای دیگر از جمله ایران است.

جاگاریان تحریم آمریکا علیه لوله گاز نورد استریم-۲ را "اقدامی تحقیرآمیز" علیه آلمان و کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌داند؛ با این حال او معتقد است که گاز طبیعی روسیه به آلمان و سپس به کشورهای عضو اتحادیه منتقل خواهد شد.

جاگاریان بر این باور است که کشورها باید مانع تضعیف شورای امنیت سازمان ملل توسط آمریکا شوند و این را امری مهم تلقی می‌کند.

سفیر روسیه موضع کشورهای غربی در قبال تحولات اخیر بلاروس را تکرار سناریوی ۲۰۱۴ اوکراین می‌داند و می‌گوید: تلاشی که از طرف برخی کشورهای همسایه شکل گرفت، تکرار سناریویی است که ما در ۲۰۱۴ در اوکراین شاهد آن بودیم؛ یعنی کودتای غیرقانونی. ولی بلاروس دیگر اوکراین نیست و یک متحد نظامی روسیه هست و عضو پیمان و قرارداد امنیت دسته جمعی هست.

سفیر روسیه درباره تولید واکسن کرونا توسط روسیه می‌گوید که روسیه اولین کشوری است که در دنیا این واکسن را تولید می‌کند. وی می‌گوید که به طرف ایرانی، موسسه‌ای روس را برای صحبت درباره شرایط تحویل این واکسن به ایران معرفی کرده است.

جاگاریان اعتقاد دارد که کشورها نباید از انفجار بندر بیروت بهره‌برداری سیاسی کنند، بلکه تصمیم گیری درباره سرنوشت و اصلاحات در لبنان را به مردم این کشور واگذار کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала