نماینده مجلس ایران طرح خروج از توافق هسته ای را ارائه داد

© Photo / IRNAنماینده مجلس ایران طرح خروج از توافق هسته ای را ارائه داد
نماینده مجلس ایران طرح خروج از توافق هسته ای را ارائه داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده مجلس ایران: از آنجا كه مشاركت ایران در برجام از هر گونه مزایایی محروم است ... من پیش نویس خروج اتوماتیک از برجام را در صورت فعال شدن مکانیسم حل اختلاف پیشنهاد كردم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، علی خضریان نماینده مجلس ایران از طرحی برای خروج تهران از توافق هسته‌ای خبر داد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
ظریف: توسل آمریکا به مکانیسم حل اختلاف در قطعنامه ۲۲۳۱ بدون مبنا است

به گفته وی، دولت آمریكا یكی از اصلی ترین نقض كنندگان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

وی افزود: در تلاش برای اعمال فشار بیشتر بر ایران، مقامات آمریکایی می خواهند از یک سازوکار حل اختلاف در توافق هسته ای استفاده کنند که با کمک آن می توان تحریم ها را علیه ایران بازگرداند.

خضریان ادامه داد: از آنجا كه مشاركت ایران در برجام از هر گونه مزایایی محروم است ... من پیش نویس خروج اتوماتیک از برجام را در صورت فعال شدن مکانیسم حل اختلاف پیشنهاد كردم.

پیش از این، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا قصد واشنگتن برای راه اندازی مکانیسم ماشه (احیای تحریم ها) علیه ایران را اعلام كرده بود.

دولت ایران چنین برنامه هایی را نادرست خواند و خاطرنشان كرد: آنها محكوم به شکست هستند.

پیش از این، شورای امنیت سازمان ملل از قطعنامه ایالات متحده در مورد گسترش تحریم تسلیحاتی علیه ایران پشتیبانی نکرد، پیشنهادی که واشنگتن به طور جدی بر آن پافشاری می کند.

براساس توافق نامه ها، در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مراحل مجوز تهیه تجهیزات نظامی به ایران موقتی است و از ۱۸ اکتبر منقضی می شود.

فقط ایالات متحده و جمهوری دومینیکن به این قطعنامه رای دادند. روسیه و چین مخالف آن بودند. ۱۱ عضو باقی مانده شورای امنیت نیز رای ممتنع دادند.

ایران و شش مذاکره کننده بین المللی در ژوئیه ۲۰۱۵ به توافق تاریخی رسیدند تا مشکل دیرینه برنامه اتمی ایران را برطرف کنند. مذاکرات چند ماهه با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به پایان رسید که اجرای آن تحریم های اقتصادی و مالی قبلاً تحمیل شده را از شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا را حذف می کند.
در این توافق نامه، از جمله موارد دیگری که دربر گرفته است، برچیده شدن تحریم های تسلیحاتی است  که پس از ۵ سال از ایران برداشته شود و عرضه اسلحه نیز حتی زودتر اما فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل امكان پذیر گردد.

این توافق نامه به شکل اصلی خود حتی سه سال هم دوام نیاورد؛ در ماه مه ۲۰۱۸، ایالات متحده با اعلام خروج یک جانبه از آن و اعاده تحریم های سخت علیه تهران، عملا برجام را بدون دست آورد کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала