قطعنامه آمریکا برای اجماع‌سازی علیه ایران

© AFP 2023 / Drew Angerer/Getty Imagesشورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: خروج از انزوا در تقابل با ایران هدف دیگر واشنگتن است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، مراد عنادی تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی و رسانه مسیر ترامپ برای اجماع‌سازی علیه ایران را مه‌آلود و سخت نامید و گفت که هدف آمریکا از ارائه قطعنامه برای تحریم تسلیحاتی ایران این است که جمهوری اسلامی ایران را مخل نظم و امنیت در منطقه و جهان معرفی کند.

وی در ادامه افزود:« دولت دونالد ترامپ با طرح موضوع ایران در شورای امنیت دنبال یارگیری است زیرا هم سه کشور اروپایی حاضر در برجام و هم چین و روسیه و خیلی از کشورهای دیگر اقدام واشنگتن در خروج از برجام را ناقض مقررات بین المللی عنوان و صریحا با آن مخالفت کرده‌اند.

ترامپ با شکست‌هایی که در عرصه سیاست داخلی و خارجی و بحث کرونا داشته، الان می‌خواهد در آستانه انتخابات، با اجماع‌سازی علیه ایران موفقیتی برای خودش ثبت کرده و از این موضوع به عنوان یک برگ برنده در انتخابات استفاده کند.

 ایران گمانه زنی ها درباره دخالتش در انتخابات آمریكا را مضحک خواند - اسپوتنیک ایران
ایران گمانه زنی ها درباره دخالتش در انتخابات آمریكا را مضحک خواند

ترامپ راه دشواری را انتخاب کرده زیرا نه تنها روسیه و چین به احتمال زیاد طرح آمریکا را وتو خواهند کرد بلکه تروئیکای اروپایی هم تاکنون موافقت خود را با این قطعنامه ضدایرانی اعلام نکرده اند.

آرایش سیاسی در شورای امنیت طوری است که نه تنها ممکن است آمریکا شکست بخورد بلکه حتی می تواند برای وی نتیجه معکوس داشته باشد و بر مشکلات ترامپ برای پیروزی در انتخابات آتی بیافزاید.

سیاست اروپا در قبال ایران را دوگانه است. تروئیکای اروپایی از یک طرف سعی می‌کند با سیاست‌های اعلامی آمریکا در تحریم ایران همراهی کند و از طرف دیگر چون عضو برجام است از تحریم‌های حداکثری آمریکا به خاطر تبعات حقوقی آن حمایت نمی‌کند.

مطرح کردن موضوع ایران در شورای امنیت ناشی از پی بردن واشنگتن به ناتوانی خود در قبال ایران است. بر اساس جدول زمانی فشار حداکثری، قرار بود ایران در بازه زمانی معینی وادار به تسلیم شود اما این اتفاق نیفتاد و اکنون می‌خواهند با اهرم شورای امنیت این کار را انجام دهند که بعید است موفق شوند زیرا اگر ایران بنا بر تسلیم شدن داشت، در شرایط فشار حداکثری این اتفاق می‌افتاد.

باتوجه به اینکه ترامپ برای پیروزی در انتخابات به اجماع سازی علیه ایران نیاز دارد ممکن است بخواهد امتیازاتی به چین و روسیه بدهد و مانع وتوی طرح توسط آنها شود اما فرض غالب این است که مسکو و پکن با طرح واشنگتن مخالفت و آنرا وتو خواهند کرد.

اگر روسیه و چین هم با آمریکا همراهی کنند، ایران گزینه‌هایی مثل خروج از ان‌پی‌تی و افزایش غنی‌سازی را در اختیار دارد زیرا دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала