ایران نیازی به معافیت‌های تسلیحاتی ندارد

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: آمریکا برای مصارف داخلی به دنبال «برجام» است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، مصطفی انتظاری کارشناس مسائل بین‌الملل اعلام کرد که آمریکا برای مصارف داخلی به دنبال «برجام» است.

وی در ادامه گفت:« احساس من این است که دونالد ترامپ رئیس جمهور و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا سعی می‌کنند در انتخابات ریاست جمهوی این کشور در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰، موضوع ایران و برجام را زنده نگاه دارند.

هدف آنها این است، به هر شکلی که شده برای آنکه کمپین رقیب خود را متهم کنند که در خلال توافق برجام در مقابل استفاده ایران از برخی معافیت‌های تحریمی کوتاه آمده‌اند، این بازی را ادامه دهند و دموکرات‌ها را مقصر جلوه دهند.

ماركوس ادرر سفیر اتحادیه اروپا در روسیه - اسپوتنیک ایران
اتحادیه اروپا در حال آماده سازی در برابر تحریم های آمریکا می شود

حتی آنها تلاش می‌کنند تا از این طریق کمک‌های مالی بیشتری را برای کمپین انتخاباتی ترامپ از سوی لابی‌های اسرائیل و عربستان جذب کنند. این در حالی است که هم آمریکا و هم متحدان آن به خوبی می‌دانند که اساساً ایران نیازی به معافیت‌های تسلیحاتی ندارد.

ایران در صنایع دفاعی تا حد زیادی خودکفا شده است و در سال‌هایی که تحریم بوده، توانسته است که نیاز خود را از بازار تامین کند. بنابراین بحث معافیت‌های تسلیحاتی ایران در حال حاضر سند زنده بودن برجام که بیشتر به درد اروپایی‌ها و طرف‌هایی که این قرارداد را با ایران امضا کرده‌اند می‌خورد تا اینکه به سود ایران باشد.

از همین رو تلاش‌هایی که آمریکایی‌هایی می‌کنند ربطی به منافع ایران ندارد و آنها می‌دانند که منافع کشورمان در این موضوع تهدید نمی‌شود. پیام آنها این است که ما هنوز می‌خواهیم با برجام مقابله کرده و آن را زمین بزنیم و این موضوع بیشتر یک مسئله داخلی خود آمریکا است.

دست کم در مقام کلام، به یاد داریم که دیپلمات‌های اروپایی در جلسه شورای امنیت تا حدی علیه سیاست آمریکا موضع گرفتند و سعی کردند تا خودشان را پایبند به برجام نشان دهند. با این حال در مقام عمل آنچه ما مشاهده کردیم، یک اروپای مستقل نیست. ما نمی‌توانیم به اروپا به‌عنوان یک بازیگر مستقل نگاه کنیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала