یادآوری بی‌توجهی واشنگتن به حقوق بشر

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniحقوق بشر
حقوق بشر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پاک‌آیین: جامعه جهانی در قبال نقض حقوق بشر توسط آمریکا ساکت نماند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، حسن پاک‌آیین  عضو مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت سال‌روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی اظهار داشت که  جامعه جهانی در قبال نقض حقوق بشر توسط آمریکا ساکت نماند.

پاک‌آیین، بی‌توجهی واشنگتن به حقوق بشر را یادآور شد و افزود:« متاسفانه در این مقطع، آمریکا که خود را تافته جدابافته از جهان می داند با اعمال و تشدید تحریم علیه کشورهای مستقل مانند ایران حقوق بشر را نقض کرده و سیاهی کارنامه خود را بیشتر کرده است.

ما شاهد بودیم که برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، «میشل باشلر» کمیسر عالی حقوق بشر در ژنو گفت که تحریم‌ها باید از کشورهایی که با مشکل ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می کنند از جمله ایران برداشته شود چرا که این تحریم‌ها به طور بالقوه بر توانایی بخش‌های سلامت و حقوق بشر اثر می گذارد.

توئیت وزارت خارجه ایران به مناسبت آغاز هفته افشای حقوق بشر آمریکایی - اسپوتنیک ایران
توئیت وزارت خارجه ایران به مناسبت آغاز "هفته افشای حقوق بشر آمریکایی"

در روز حقوق بشر اسلامی همه کشورهای جهان باید به‌طور یکپارچه با سیاست‌های ضدانسانی آمریکا که برگرفته از رویکرد استکباری و یکجانبه‌گرایانه این رژیم است، مقابله کرده و واشنگتن را وادار به اجرای وظایف مرتبط با تامین حقوق بشر کنند.

عاملان تعرض به هواپیمای ایرانی باید محاکمه شوند. این اقدام نه تنها مصداق دخالت در امورداخلی یک کشور مستقل و مغایر با موازین بین‌المللی است بلکه از آن جا که جان انسان‌های بیگناه را در خطر انداخته، نقض آشکار حقوق بشر است.  از منظر حقوق بشر اسلامی نیز قطعا این قبیل اقدامات غیرانسانی محکوم است و عدالت حکم می‌کند که عاملان آن محاکمه و مجازات شوند.

ریشه اصلی نقض حقوق بشر در عصر حاضر را خوی استکباری و سلطه‌جویانه آمریکا به‌خصوص در دوره ریاست جمهوری ترامپ است. از نظر مجمع جهانی صلح اسلامی به عنوان یک سازمان مردم نهاد نیز مدعیان دفاع از حقوق بشر خود افرادی هستند که نه تنها حقوق بشر را محترم نمی‌شمرند، بلکه همواره از نقض کنندگان آن بوده‌اند.

 این کشورها در اروپا و همچنین ایالات متحده آمریکا، حقوق بشر را در دفاع از منافع خود تفسیر می‌کنند و سعی دارند که ارزش‌ها و هنجارهای مادی و لیبرالی را بر جهان تحمیل کنند. امروز چالش اسلام و غرب، سطح چالش دو تمدن است و به هر میزان که تمدن غربی که مغایر با فطرت انسان است، تضعیف شود راه برای معرفی تمدن نوین اسلامی هموار می شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала