ایران، حادثه هواپیمای ماهان را در سازمان ملل پیگیری می‌کند

CC BY-SA 2.0 / Aero Icarus / Mahan Air Airbus A310-304; EP-MNX@DUS;10.04.2013/702btایران، حادثه هواپیمای ماهان را در سازمان ملل پیگیری می‌کند
ایران، حادثه هواپیمای ماهان را در سازمان ملل پیگیری می‌کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران از پیگیری موضوع تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای ماهان در سازمان ملل خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در توضیح جلسه امروز این کمیسیون با حضور رئیس سازمان هواپیمایی ایران درباره موضوع تعرض جنگنده آمریکایی به هواپیمای ماهان بیان کرد که این هواپیما در مسیر از پیش تعیین شده و معرفی شده در فضای سوریه در حرکت بوده که متوجه حضور جنگنده های امریکایی در نزدیکی خود شده است.

جنگنده آمریکایی   - اسپوتنیک ایران
آمریکا در حادثه ماهان، پیمان شیکاگو را نقض کرد

عمویی در ادامه افزود که هواپیمای امریکایی بر خلاف همه قواعد رفتار خطرآفرینی داشته و تا ۵۰۰ پایی به هواپیمای ایرانی نزدیک شده است. در پی این رفتار تحریک آمیز هواپیمای آمریکایی، خلبان ایرانی به درستی بر اساس دستورالعمل ها، در ارتفاع هواپیما تغییر ایجاد کرده که این تغییر سریع در ارتفاع موجب آسیب به تعدادی از مسافران و کادر پرواز شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران اظهار داشت: بهاروند، معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه هم درباره ابعاد حقوقی اقدام جنگنده های آمریکایی گفت که این تعرض، از چند منظر خلاف حقوق بین المللی بوده است، اولا حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در فضا و خاک سوریه است که به آنها حقی برای رهگیری هواپیمایی را نمی دهد. ثانیا ایمنی پرواز، به عنوان یک اصل اساسی حقوق هوانوردی مورد خدشه قرار گرفته است. ثالثا نحوه نزدیک شدن جنگنده های آمریکایی کاملا غیر حرفه ای و خطرآفرین بوده است.

عمویی همچنین تصریح کرد که در این جلسه مسئولان هواپیمایی (ماهان) و وزارت امور خارجه ایران بر پیگیری موضوع از طریق سازمان هوانوردی بین المللی (ایکائو) تاکید کردند. معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران هم اعلام داشت که موضوع از طریق دبیرکل سازمان ملل دنبال می‌شود. نماینده هواپیمایی ماهان هم تاکید کرد که پروازهای ما به منطقه، پس از این واقعه، طبق برنامه ادامه داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала