همکاری استراتژیک تهران و مسکو؛ ایجاد کریدور ایران - روسیه - اروپا

© Sputnik / Shiva Abshenasهمکاری‌ استراتژیک تهران و مسکو - ایجاد کریدور ایران ــ روسیه ــ اروپا
همکاری‌ استراتژیک تهران و مسکو - ایجاد کریدور ایران ــ روسیه ــ اروپا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر راه و شهرسازی ایران از ایجاد کریدور ایران ــ روسیه ــ اروپا خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به برگزاری یازدهمین اجلاس کارگروه همکاری های حمل و نقل ایران و روسیه، یادآور شد: یازدهمین اجلاس گروه کار همکاری های حمل و نقلی ایران و روسیه در 5 کمیته کاری برگزار شد که حوزه تمرکز این کمیته ها علاوه بر بررسی زمینه های جدید همکاری در حوزه های ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی بندری، تقویت همکاری های مشترک در زمینه ترانزیت، حمل و نقل ترکیبی و کریدور شمال جنوب را نیز در می گرفت.

امضای یادداشت تفاهم همکاریهای حمل و نقلی میان روسیه و ایران  - اسپوتنیک ایران
امضای یادداشت تفاهم همکاریهای حمل و نقلی میان روسیه و ایران

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل ریلی، زمینه سازی برای افزایش تبادلات ریلی از مسیر شرق دریای خزر خصوصا برای تسهیل ارسال بارهای غلات از روسیه به ایران با هزینه رقابتی صورت گرفته و همزمان توسعه همکاری های فنی در حوزه زیر ساخت و زمینه سازی سیر ناوگان ریلی ایرانی در کشورهای CIS مورد تفاهم قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در حوزه حمل و نقل جاده ای علاوه بر زمینه سازی عبور ناوگان ترانزیتی ایرانی از طریق روسیه به کشورهای ثالث، هوشمند سازی حمل و نقل با فناوری های روز زمینه سازی شده است و انتظار می رود تا پیاده سازی این فناوری ها در حوزه حمل و نقل جاده ای به صورت پایلوت به زودی انجام شود.

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: یکی از حلقه های تکمیل کننده زنجیره حمل و نقل در کریدور شمال جنوب، توسعه حمل و نقل دریایی در دریای خزر است که دو طرف بر آن تاکید و اهتمام دارند. در این راستا مقرر شده تا در زمینه ساخت کشتی های مناسب نیز برای توسعه ظرفیت دریایی، اقدامات مشترک صورت گیرد.

به گفته آدم نژاد، در بخش حمل و نقل هوایی خوشبختانه روابط دو کشور مطلوب است و انتظار می رود با کاهش محدودیت های ناشی از ویروس کرونا، بتوان زمینه رونق بیشتر همکاری های فرودگاهی، ناوبری و حمل و نقل هوایی مسافر و بار را فراهم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که توسعه همکاری های ایران و روسیه چه تاثیری در حوزه های مختلف دارد، اضافه کرد: 2 کشور ایران و روسیه، از تاثیرگذاران و تعیین کنندگان معادلات مختلف در سطح منطقه هستند. مشخصا در حوزه حمل و نقل، تعمیل روابط دو کشور و تسهیل جریان حمل و نقل در شیوه های مختلف، تجارت میان دو کشور را رونق خواهد داد.

جباروف: علی رغم تحریم های آمریکا، روسیه به تجارت با ایران ادامه می دهد - اسپوتنیک ایران
جباروف: علی رغم تحریم های آمریکا، روسیه به تجارت با ایران ادامه می دهد

وی یادآور شد: یکی از مولفه های اساسی در روابط حمل و نقلی دو کشور، زمینه سازی برای ایجاد کریدور ایران- روسیه- اروپا، روسیه ایران عراق و روسیه ایران افغانستان است که از نظر تجاری مزایای قابل توجهی برای دو کشور خواهد داشت و معادلات ژئوپلتیکی منطقه را به نفع دو کشور تغییر می دهد. یکی از مهمترین زمینه هایی که در اجلاس اخیر مورد بررسی و تفاهم قرار گرفت همین زمینه است و قرار است تا به زودی به جمع بندی قطعی و اجرایی برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ایران اظهار کرد: به واسطه زیر ساختهای حمل و نقل با کیفیت و پر ظرفیت کشورمان، همواره کشورهای منطقه خصوصا کشورهای محصور در خشکی به ویژه (قزاقستان، قرقیزستان و..) تمایل به استفاده از آن برای انتقال جریان تجارت خود بوده اند. از سوی دیگر کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا قرارداد تجارت ترجیحی دارد و قرار است تا زمینه سازی برای تبدیل آن به تجارت آزاد صورت پذیرد.

آدم نژاد ادامه داد: به عبارت دیگر طی سالهای آتی، تبادلات تجاری پر ظرفیتی بین کشورمان و کشورهای عضو اتحادیه و سایر کشورهای محصور در خشکی صورت خواهد پذیرفت. انتقال روان و کم هزینه این جریان تجارت، نیاز به توسعه روابط حمل و نقلی با همه کشورهای یاد شده دارد که بزرگترین آنها روسیه است که هم در زمینه زیر ساخت و هم در زمینه بهره گیری از فناوری های هوشمند و ایجاد کریدورهای الکترونیک و حذف تشریفات زائد، می توان مشترکا همکاری کرده و زمینه تحقق تجارت پر ظرفیت با کشورهای منطقه را فراهم آورد.

وی تاکید کرد: به این ترتیب علاوه بر رونق صادرات و واردات میان کشورمان و کشورهای یاد شده، سهولت ترانزیت بار از طریق بنادر جنوبی کشورمان نیز محقق خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала