دقیق‌ترین موشک ایرانی که در اختیار حزب الله لبنان است + عکس و ویدئو

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / دقیق‌ترین موشک ایرانی که در اختیار حزب الله لبنان است + عکس و ویدئو
دقیق‌ترین موشک ایرانی که در اختیار حزب الله لبنان است + عکس و ویدئو  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان نظامی در سراسر دنیا موشک فاتح ۱۱۰ را دقیق‌ترین موشک ایرانی می‌دانند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نامه نیوز، با نگاهی به تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از رزمایش سپاه پاسداران تحت عنوان پیامبر اعظم ۱۴ متوجه می‌شویم که به دلیل حضور نیروهای دریایی و هوافضای سپاه در رزمایش بخش عمده‌ای از آن به موضوعات موشکی مرتبط است. از جمله موشک‌های هرمز، فاتح ۱۱۰ و کروز دریایی نصر در این رزمایش حضور داشتند.

​ موشک بالستیک فاتح ۱۱۰از انواع موشک‌های بالستیک ساخت ایران است که نخستین نمونه از آن برای اولین بار در سال ۸۱ آزمایش شد و پس از موفقیت به تولید انبوه رسید.

برد اولین نسل از این موشک ۲۰۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. دو سال بعد یعنی در سال ۸۳ نمونه پیشرفته‌تر آن با برد بیش از ۲۵۰ کیلومتر رونمایی شد و نسل سوم این موشک نیز در سال ۸۹ طراحی شد، برد این نسل در حدود ۳۰۰ کیلومتر بود، اما ویژگی‌هایی همچون برد و دقت بیشتری همراه بود.

این موشک آخرین بار در رزمایش پیامبر اعظم ۱۴ سپاه از ساحل به سوی اهداف مشخص شده شلیک و آن‌ها را منهدم کرد.

 حزب الله لبنان نیز از این موشک‌ها در اختیار دارد. طبق گفته برخی از  کارشناسان نظامی منطقه، ۷ فروند از این نوع موشک می‌تواند تمامی سامانه‌های دفاع موشکی تل‌آویو را در کمتر از ۱ دقیقه به کوهی از خاکستر تبدیل کند. نکته جالب‌تر این است که به عقیده این کارشناسان، یک فروند موشک از نسل جدید فاتح می‌تواند مهم‌ترین تأسیسات تولید برق در منطقه الخضیره در شمال اسرائیل را در کمتر از یک دقیقه نابود کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала