آمریکا در حادثه ماهان، پیمان شیکاگو را نقض کرد

© AP Photo / Ted S. Warrenجنگنده آمریکایی
جنگنده آمریکایی   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: احتمالا جنگنده‌های آمریکایی قصد داشتند از طریق پنهان شدن در پشت هواپیمای ماهان فریب سیستم پدافندی سوریه را فریب داده و آنها را به اشتباه بیاندازند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، احمد مومنی‌راد، استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران با استناد به بند د ماده ۳ کنوانسیون ۱۹۷۱ مونترال اظهار داشت که این بند اشعار می‌دارد دولت‌های متعاهد متعهد می‌شوند که هنگام وضع مقررات در مورد هواپیماهای کشوری خود شدیداً به امنیت هواپیماهای غیرنظامی توجه کنند. همچنین بند ط ماده ۴۴ این کنوانسیون ارتقاء امنیت پروازهای هواپیمایی بین المللی را یکی از اهداف راهبردی ایکائو برشمرده است.

وی در ادامه افزود:«اقدام آمریکا همچنین نقض مقررات سارپ که مقررات هنجارها و رویه‌های توصیه ای ایکائو می‌باشد و نیز مغایر برنامه جهانی امنیت پرواز است. بند ۱ ماده ۱ کنوانسیون ۱۹۷۱ مونترال بیان می دارد که هر کس بر خلاف قانون مرتکب اعمال زیر گردد مجرم شناخته می‌شود یکی از آن اقدامات اقدام علیه سرنشینان هواپیمای  درحال پرواز است.

پرواز هواپیمای تجسسی آمریکایی در نزدیکی بندر شانگهای - اسپوتنیک ایران
پرواز هواپیمای تجسسی آمریکایی در نزدیکی بندر شانگهای

احتمال بسیار قوی وجود دارد که جنگنده‌های آمریکایی قصد داشتند که با فریب سیستم پدافندی سوریه از طریق پنهان شدن در پشت هواپیمای ماهان  آنها را به اشتباه انداخته و هواپیمای مسافربری  را در تیررس آن قرار دهند تا با سقوط آن بتوانند به اهداف چندگانه شوم خود دست پیدا کنند.

در مقدمه کنوانسیون مونترال آمده است که اعمال غیرقانونی علیه امنیت هواپیمایی کشوری، امنیت افراد و اموال را به مخاطره انداخته و بهره‌برداری سرویس‌های هواپیمایی را شدیداً مختل و اعتماد مردم جهان نسبت به امنیت پرواز هواپیمایی کشوری را متزلزل می سازد.

اقدامات ایران در قبال این رفتار خطرناک آمریکا می تواند طرح دعوا در محاکم داخلی بر مبنای قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا  شکایت به سازمان ایکائو از جمله اقداماتی است که ایران می تواند انجام دهد.

این رای در ایکائو می‌تواند شامل محکومیت اقدام آمریکا و رای بر الزام این کشور به جبران خسارت مادی و معنوی وارده بر هواپیما و مسافران آن باشد. در حال حاضر دولت جمهوری اسلامی ایران و شرکت هواپیمایی ماهان و نیز مسافران آن می توانند برعلیه اقدام آمریکا طرح دعوا کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала