صنعت مرغداری ایران وارداتی است یا به خودکفایی رسیده؟

© Fotolia / Walaiporn Yotharatصنعت مرغداری ایران وارداتی است یا به خودکفایی رسیده؟
صنعت مرغداری ایران وارداتی است یا به خودکفایی رسیده؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه‌ها: داده‌های مقامات رسمی ایران از خودکفایی بالای 100% صنعت خودکفایی ایران حکایت دارد، ولی حقیقت چیز دیگری است.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری تسنیم در گزارشی به بررسی میزان خودکفایی و یا وابسته بودن صنعت مرغداری ایران پرداخته و با اشاره به داده‌های مقامات رسمی آنها را برخلاف آمار واقعی این صنعت دانسته است.

تسنیم در گزارش خود می‌نویسید: " داده‌های حقیقی نشان می‌دهد که تنها "2 در هزار" از زنجیرۀ مرغ مصرفی کشور به واردات وابسته نیست و منشأ داخلی دارد، در حالی که گزارش‌های رسمی، خوداتکایی این بخش را "افزون بر 100درصد" اعلام می‌کنند!"

این خبرگزاری در ادامه با استناد به داده‌های مقامات رسمی یادآور می‌شود که بر اساس گزارش‌های رسمی، که لااقل از سال 1387 منتشر شده، صنعت مرغ کشور به‌گونه‌ای مدیریت شده که تمام مصرف مردم از تولید داخلی قابل تأمین است، و بلکه بیشتر.

تسنیم در ادامه اضافه می‌کند : " مطابق آخرین داده‌های انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجۀ یک روزه، در سال 1398، دو دهم درصد (دو در هزار) از گوشت مرغ تولید شده در ایران، از نژاد داخلی (آرین) بوده، و 99.8 درصد از نژادهای راس (71درصد)، آربراکرز (22درصد)، کاب (4.6درصد)، و هوبارد (2.2درصد)، تأمین شده است، که همگی در ردۀ اجداد، وارداتی هستند."

در ادامه این گزارش آمده است: " با این آمارها مشخص نیست، منظور گزارش‌دهندۀ بانک مرکزی از «خوداتکایی بیش از 100درصد دقیقاً چه بوده است! ذیل جدول ارائه شده در گزارش بانک مرکزی درج شده: ضریب خوداتکایی هر محصول برابر با نسبت تولید داخلی به مصرف آن محصول در کشور می‌باشد. مصرف نیز بر اساس رابطۀ تولید داخلی به‌علاوۀ واردات منهای صادرات محاسبه می‌شود. در محاسبۀ این شاخص، تغییرات موجودی انبار صفر لحاظ شده است» مطابق این تعریف و داده‌های بالا، بخش ناچیزی از صنعت مرغ کشور به واردات وابسته نیست."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала