سخنگوی قوه قضائیه: در فضای رسانه‌ ای می‌توانستیم بهتر عمل کنیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / غلامحسین اسماعیلی
غلامحسین اسماعیلی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسماعیلی بیان کرد: در برهه‌ های مختلف دشمنان سعی کردند به بهانه‌های مختلف برای کشور و جامعه قضایی فضاسازی کنند و اکنون هم در این فضا بستری را مهیا دیدند که این اقدام را انجام دهند؛ اما گوش ما به این حرف‌ها بدهکار نیست.

به گزارش اسپوتنیک، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، شب گذشته در گفتگو با بخش خبری 21 در رابطه با احکام اعدام اخیر در دستگاه قضا، اذعان داشت: از ابتدای حوادث آبان ماه 1398 مکررا اعلام کردیم که بین اعتراض و اغتشاش تفاوت قائلیم و صف اعتراض کنندگان را از صف اغتشاشگران جدا کردیم.

جاسوس موساد و سیا در ایران اعدام شد - اسپوتنیک ایران
جاسوس موساد و سیا در ایران اعدام شد

در بین اغتشاشگران هم میان افرادی که دارای جرایم سبک بودند، با افرادی که مرتکب جرایم سنگین شدند، تمایز قائل شدیم.

بسیاری از اعتراض کنندگان به هیچ عنوان تحت تعقیب قرار نگرفتند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: برخی ازکسانی که که در جریان اغتشاشات توسط پلیس بازداشت شده بودند، وقتی معلوم شد صرفا جزو معترضین بوده اند، در حداقل زمان آزاد شدند.

اما دستگاه قضا با اغتشاشگران و کسانیکه امنیت جامعه را به مخاطره می ‌اندازند، ناموس مردم را دچار رعب و وحشت می‌ کنند، اموال عمومی را به آتش می‌ کشند و جرایم خشن انجام می‌ دهند، تعارف ندارد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چقدر فضای رسانه‌ای در تصمیم قضات در این زمینه موثر است، بیان داشت: قبل از اینکه فضای رسانه‌ای در این حد گسترده شود، اعلام کردیم که راه‌های قانونی برای اعاده دادرسی وجود دارد. البته در مورد اینکه نتیجه چه خواهد بود، پیشداوری نمی‌کنیم و عادت کرده ایم به دور از هیاهو و جنجال و توجه به فضاسازی تصمیم قضایی بگیریم.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر اینکه تصمیمات ما به هیچ عنوان تحت تاثیر فضاسازی‌ها نبوده و نخواهد بود، گفت: در فضاسازی‌های اخیر، عوامل متعددی وجود دارد. برخی از این عوامل، عناصر ضد انقلاب و جریانات معارض و امپراطوری رسانه‌ای دشمنان انقلاب و نظام هستند که اصلا گوشمان به حرف آن‌ها بدهکار نیست.

ذیل این گروه، اصلا کسی وجود ندارد؛ ربات‌ها هستند که ارزشی بعنوان جایگاه رسانه‌ای ندارند؛ منتهی اعداد و ارقام را بالا میبرند. عده‌ای از این افراد هم ناآگاهانه به این جمع پیوستند که ما از این گروه گله داریم که چرا بدون اطلاع و تحقیق وارد این فضا شدند. عده‌ای هم دلسوزان بودند که از ما انتقاد کردند و ما انتقاد دلسوزان جامعه را می‌پذیریم و قبول می‌کنیم. چه بسا در فضای رسانه‌ای می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم و عملکرد مناسبتری داشته باشیم.

وی گفت: در برهه‌های مختلف دشمنان سعی کردند به بهانه‌های مختلف برای کشور و جامعه قضایی فضاسازی کنند و اکنون هم در این فضا بستری را مهیا دیدند که این اقدام را انجام دهند؛ اما گوش ما به این حرف‌ها بدهکار نیست. ما صلابت و اقتدارمان در برخورد بر مبنای قانون، حق و عدالت است و هیچ موضوع دیگری در اراده ما اثر گذار نخواهد بود.

وی افزود: در همین چهار ماهه اول امسال که شرایط کرونایی هم داشتیم، بیش از 4 هزار درخواست اعاده دادرسی تقدیم دیوان عالی کشور شده است. آنچه که در این پرونده هم تا الان مطرح شده، تقدیم درخواست اعاده دادرسی از سوی وکلای متهمان و پذیرش بررسی پرونده از جهت تجویز یا عدم تجویز اعاده دادرسی از ناحیه دیوان عالی کشور است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала