دلیل افزایش ابتلای کودکان به ویروس کرونا در ایران

© AP Photo / Wang Yuguoافزایش ابتلای کودکان به ویروس کرونا در ایران
افزایش ابتلای کودکان به ویروس کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون درمان وزارت بهداشت ایران از افزایش ابتلای کودکان به ویروس کرونا در این کشور خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، دکتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت ایران در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که امروز به صورت مجازی در وزارت بهداشت برگزار شد، در جمع خبرنگاران از روند افزایش شیوع کرونا ویروس در استان‌های خراسان رضوی، مازندران و فارس خبر داد و گفت: متاسفانه ما نمی‌دانیم پیک شیوع ویروس در این استان‌ها چه زمانی تمام می‌شود و این بسته به رفتارهای مردم دارد که چقدر بتوانند با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی چرخه انتقال را به حداقل برساندند.

واکنش معاون وزیر بهداشت ایران به آمار ۲۵ میلیون کرونایی - اسپوتنیک ایران
واکنش معاون وزیر بهداشت ایران به آمار ۲۵ میلیون کرونایی

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه ما ملاحظه می‌کنیم در برخی استان‌ها مردم ما دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مثلا حتی ماسک نمی‌زنند و یا این که در سایر استان‌ها هم کمتر از ۵۰ درصد مردم از ماسک استفاده می‌کنند و یا حتی متاسفانه مراسم‌های خود را نیز برگزار می‌کنند. بنابراین در این شرایط ما نمی‌توانیم پیش بینی از ادامه روند افزایش شیوع کرونا داشته باشیم. بنابراین همه چیز بستگی به رفتارهای مردم دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت ایران با تاکید بر این که مشکلی از نظر تعداد تخت‌های بیمارستانی برای بستری افراد مبتلا به کووید ۱۹ نداریم، گفت: در تمامی استان‌ها ظرفیت بستری وجود دارد، اما باید تاکید کرد به هر حال ظرفیت تخت نیز می‌تواند محدود باشد و مردم باید مراعات کنند تا بتوانیم با استفاده از همین تخت‌های موجود و تجربه که همکاران ما در مدیریت این ویروس پیدا کردند، بتوانیم وضعیت موجود را مدیریت کنیم.

وی گفت: علیرغم این که روند شیوع کرونا ویروس در کشور ما بیشتر شده است، اما خوشبختانه روند مرگ و میر افزایشی نبوده و به نسبت به افزایش شیوع کرونا ما کاهش مرگ و میر را داشتیم ضمن این که به حداقل رساندن مرگ و میر یکی از اهداف اصلی ما است و با مدیریت موجود می‌توانیم به هدف اصلی خود که علاوه بر کاهش ابتلا، کاهش مرگ و میر است، برسیم.

جان بابایی تامین نیروی انسانی بیمارستان‌ها  را یکی از نگرانی‌های وزارت بهداشت در شرایط شیوع کرونا داشت و گفت: در این زمینه مصوبه‌ای را داشتیم که بتوانیم با آزاد سازی بخشی از ذخیره نیروی انسانی، کمبودهای خود را در این زمینه جبران کنیم. البته ما نمی‌توانیم نیروی انسانی را وارد بخش کرونایی بیمارستان‌ها کنیم؛ چرا که این افراد قبل از فعالیت در این بخش‌ها باید مهارت‌های لازم را ببینند؛ امیدواریم با دستور العمل‌های فعلی بتوانیم با تعویق برگزاری آزمون دستیاری یا زودتر برگزار کردن آزمون سایر دانشجویان، نیروهای انسانی خود را در بخش تخصصی، پزشک عمومی و کادر پرستاری تامین کنیم.

وی تاکید کرد: با اجرای دستور العمل فوق سه هزار نیروی متخصص برای فعالیت در بیمارستان‌ها جذب خواهند شد. اما باید تاکید کنیم که به هیچ عنوان هیچ  امتحانی برای دانشجویانی که وارد این فعالیت می‌شوند حذف نخواهند شد، اما امتحان پره برد را کمی زودتر برگزار می‌کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت ایران در خصوص ابتلای ۵ هزار پرستار در کشور به ویروس کرونا نیز گفت: این تعداد از افراد به تدریج به کرونا مبتلا شدند و اینطور که نیست که بعد از ابتلا از چرخه فعالیت در بیمارستان‌ها خارج شوند. بنابراین افرادی که به این ویروس مبتلا شده‌اند بعد از دوره قرنطینه مجددا وارد چرخه فعالیت شده‌اند.

وی در ادامه با تاکید بر این که بیمارستان‌های دولتی از بیماران برای انجام آزمایش هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند، گفت: کسانی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند ۵ درصد و سایر بیماران ۱۰ درصد برای دریافت خدمات اعم از  درمان کرونا هزینه پرداخت می کنند.

جان بابایی با تاکید بر این که میزان ابتلای کودکان به ویروس کرونا نسبت به اسفند ماه افزایش پیدا کرده است، تصریح کرد: یکی از دلایل این افزایش به دلیل این است که حساسیت‌ خانواده‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است و با توجه به این که بچه‌ها زنجیره انتقال این بیماری هستند نباید حساسیت‌ها را در این زمینه کاهش داد.

معاون درمان وزارت بهداشت ایران در پایان با تاکید بر این که برخی مراکز خصوصی در دریافت هزینه آزمایش ویروس کرونا تخلف می کنند، گفت: همانطور که عنوان شد در بیمارستان‌های دولتی انجام این آزمایشات رایگان است، اما  رقم این هزینه‌ها که از سوی مراکز خصوصی دریافت می‌شود گاها تخلف است و اخطارهایی نیز به این مراکز داده شده است، اما در مجموع هزینه دریافتی برای انجام این آزمایشات در مراکز خصوصی کمتر از ۷۰۰ هزار تومان است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала