ماجرای انتقال مکرر تجهیزات استراتژیک از بندر چابهار ایران

© AP Photo / Tasnim News Agency ماجرای انتقال مکرر تجهیزات استراتژیک از بندر چابهار ایران
ماجرای انتقال مکرر تجهیزات استراتژیک از بندر چابهار ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده مردم شهرهای جنوب بلوچستان در مجلس شورای اسلامی ایران اعلام کرد انتقال مکرر تجهیزات تخلیه و بارگیری استراتژیک بندر چابهار به سایر بنادر کشور جفا در حق مردم منطقه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  خبرگزاری تسنیم  ؛ بعد از توسعه فاز اول بندر شهید بهشتی یک خط اعتباری 403 میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای تجهیز بندر چابهار باز شد، با تخصیص این خط بیش‌از 30 دستگاه استراتژیک تخلیه و بارگیری برای بندر چابهار خریداری شد که بخشی از آن‌ها 8 دستگاه مکنده غلات 600 تن بر ساعت بود. این مکنده عمدتا با هدف تبدیل چابهار به قطب کالای اساسی ایران و  کشورهای مستقل مشترک‌المنافع آسیای میانی برای بندر چابهار خریداری شد.

سازمان بنادر و دریانوردی 5 دستگاه از این مکنده‌های غلات را در برهه زمانی آبان تا اسفند 98 به بنادر شهید رجایی و امام خمینی انتقال دارد، با این توضیح که بندر چابهار فعلا به این تجهیزات نیازی ندارد و با توجه به ورود کالای اساسی به کشور آن بنادر بیشتر به این تجهیزات نیاز دارند. این درحالی بود که ورود 20 درصد کالای اساسی ایران از چابهار برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود به مراتب در برنامه توسعه این 20 درصد افزایش و چابهار به اصلی‌ترین بندر ایران در کالای اساسی تبدیل شود.

برق - اسپوتنیک ایران
روند توسعه نیروگاه برق چابهار

تسنیم موضوع را پیگیری کرد و در این گزارش به آن پرداخت؛ اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در توضیحاتی به تسنیم گفت: فعلا به این تجهیزات احتیاجی ندارد و هروقت دوباره نیاز شد آن‌ها را می‌گرداند؛ این درحالی بود که خود این بنادر به تجهیزات مختلف تخلیه و بارگیری مجهز بودند و این تجهیزات صرفا برای چابهار و با هدف توسعه سواحل مکران از صندوق توسعه ملی خریداری شده بود.

حالا دوباره تعدادی از کارگران مستقر در بندر در تماس‌هایی با تسنیم خبر از انتقال یکی دیگر از این مکنده‌های غلات می‌دهند؛ مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان پیشتر در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود: حجم ورودی کالای اساسی به چابهار با دو دستگاه مکنده غلات هم کفایت  می‌کند و در واقع این دو دستگاه توانایی تخلیه و بارگیری 7 میلیون تن کالای اساسی در سال را دارند که نصف کل کالای اساسی است که سالانه به ایران وارد می‌شود؛ این توضیحات در لفافه میگوید بندر چابهار علاوه‌بر آنکه به آن 5 دستگاه رفته احتیاجی ندارند به دستگاه سوم هم نیازی نیست و با دو دستگاه مکنده کار چابهار راه می‌افتد.

نماینده مردم شهرهای جنوب بلوچستان در مجلس می‌گوید: سازمان بنادر قول داده که دیگر تجهیزاتی از بندر چابهار خارج نمی‌کند، انتقال همان‌ها هم جفا در حق مردم بوده است.

معین‌الدین سعیدی در گفت‌وگو با تسنیم می‌افزاید: این تجهیزات با نگاه بلند مقام معظم رهبری برای توسعه سواحل مکران و صرفا برای چابهار خریداری شده، درست حالا به آن‌ها نیازی نیست اما چابهار قرار است در 5 فاز توسعه یابد و  بعدا به آن‌ها نیاز می‌شود؛ آیا برگردانده می‌شود؟

وی تاکید می‌کند: در صورت تکرار و انتقال این تجهیزات تذکر جدی به وزارت راه و سازمان بنادر داده خواهد شد.

 قرار است هر چهار دستگاه هوپر که از 403 میلیون دلار پرداخت شده از صندوق توسعه ملی خریداری شده اند به بندر امام خمینی(ره) منتقل شوند؛ همانطور که در برهه‌ای از زمان بندر چابهار نیاز شدید به جرثقیل داشت و سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم گرفت یک جرثقیل 100 تنی را از بندر امام خمینی به بندر چابهار ارسال کند که با گذشت چند سال از انتقال دستگاه به بندر چابهار، همچنان از آن استفاده می‌شد اما به دلیل عدم نیاز به این جرثقیل، آن نیز به همراه هوپر ها به بندر امام خمینی(ره) بازگردانده خواهد شد.

بر پایه این گزارش: مالک اصلی این دستگاه‌ها سازمان بنادر و دریانوردی ایران است و برای بندر چابهار در مجموع 30 دستگاه استراتژیک خریداری شده است که از این دستگاه ها هشت دستگاه مکنده غلات با نام هوپر خریداری شده که این مکنده‌ها در زمان برجام خریداری شدند و 600 تن بر ساعت توان دارند.

بر پایه این گزارش، در ادامه گزارش آمده است، مالک اصلی این تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی ایران است و در حال حاضر در بندر چابهار از تمامی این هشت دستگاه استفاده نمی شود بلکه تنها دو دستگاه از آنها استفاده می‌شود و دو دستگاه نیز برای آینده در نظر گرفته شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала