گره خوردن حقوق بازنشستگان به شاغلان

© Photo / IRNAحقوق
حقوق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی به تصویب هیأت وزیران رسید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، بعد از هشت سال انتظار سرانجام قدرت خرید بازنشسته‌ها در چارچوب سیاست همسان‌سازی حقوقی به میزان زیادی به شاغلان هم گروه خود می‌رسد.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی به تصویب هیأت وزیران رسید و واگذاری رقم ۳۲ هزار میلیارد تومان از سهام ۹ شرکت مهم دولت به تأمین اجتماعی تصویب شد.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان یکی از بزرگ‌ترین سیاست‌هایی بود که هر چند سال‌ها از حد صحبت و نوشته فراتر نمی‌رفتد، اما امسال به اجرا درآمد. در واقع حدود هشت سال از مصوبه مجلس درباره قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان می‌گذشت، اما این قانون به دلیل نبود منابع مالی لازم که کارشناسان ۴۰ هزار میلیارد تومان تخمین می‌زدند، به اجرا در نمی‌آمد.

طبق گفته مسئولان سازمان تأمین اجتماعی قرار است این رقم برای اجرای همسان‌سازی در سه سال متوالی هزینه شود.

دارو - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تروریسم سلامت دولت آمریکا علیه ایران

 محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اعلام کرد:« این همسان‌سازی از ابتدای مهرماه اجرایی خواهد شد. طبق گفته نوبخت، جداول و فرمول همسان‌سازی تدوین و به امضا رسیده است. در واقع این فرمول با پیشنهادهای نماینده‌های بازنشستگان بوده که مبتنی بر همسان‌سازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان و شاغلان هم‌تراز است و مورد تأیید دولت نیز قرار گرفته است.

براساس این فرمول، قرار است رقم افزایش برای حداقلی‌بگیران بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش و افزایش حقوق برای غیرحداقلی‌بگیران تا ۸۰۰ هزار تومان باشد که به تناسب سنوات آنها و وصول فعلی محاسبه می‌شود.

البته به غیر از این، بن خانوار و بن مسکن افزایش خواهد یافت. بنابراین فردی حداقلی‌بگیر با ۳۰ سال سابقه، اگر تا اسفندماه سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کرده، با اعمال ۲۶ درصد افزایش حقوق سال ۱۳۹۹ حدود ۲ میلیون تومان دریافت می‌کرد که با احتساب رقم متناسب‌سازی و افزایش بن خواروبار و حق مسکن بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد گرفت».

در حال حاضر ۳.۵ میلیون نفر بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی در کشور داریم که طبق گفته‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد آنها حداقلی‌بگیرند. این طرح که سال‌ها مطالبه اصلی بازنشسته‌ها بود، می‌تواند بیش از یک میلیون تومان به دریافتی آنها اضافه کند؛ رقمی که هر چند در شرایط تورمی کنونی تأثیر آنچنانی ندارد، اما باز می‌تواند تا حدی نیازهای اولیه و استقلال آنها را تأمین کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала