مالیات دو برابر اجاره ماهانه

© Photo / IRNAآپارتمان در ایران
آپارتمان در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خانه‌های خالی در کشور در سال 95 به 2 میلیون و 600 هزار افزایش داشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت که بر اساس طرح جدید مجلس درباره مالیات بر خانه های خالی، یوندی میان کد پستی محل سکونت افراد با کد ملی آنها انجام می شود.

سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه افزود:«آمار خانه های خالی بر اساس سرشماری که هر 5 یا 10 سال یکبار توسط مرکز آمار ایران انجام می شود، به دست می آید. ما در سال 85 حدود 630 هزار خانه خالی در کشور داشتیم که این رقم در سال 95 به 2 میلیون و 600 هزار افزایش داشته است.

آیا افزایش وام مسکن در خانه دارشدن ایرانیان کم درآمد کمک نخواهد کرد؟ - اسپوتنیک ایران
واکنش وزیر راه و شهر سازی ایران به اجاره پشت بام ها در تهران

یکی از راه حل ها در کوتاه مدت عرضه مسکن های ساخته شده به بازار است اما در بلند مدت باید برنامه ساخت و عرضه مسکن و یا کنترل سوداگری را داشته باشیم. قانون مالیات بر خانه های خالی سال 1366 تصویب شد اما اجرا نشد و در سال 94 مجدد به قانون مالیات های مستقیم بازگشت.

دلیل اجرا نشدن این قانون، بازدارنده نبودن نرخ مالیات بر خانه های خالی بوده است. ما سامانه شناسایی واحدهای مسکونی هم در کشور نداشتیم اما در حال حاضر با طرح جدید به سمت برنامه های تشویقی و تنبیهی برای خود اظهاری می رویم. مردم دو ماه فرصت دارند کد پستی محل سکونت خود و املاکی که دارند را در سامانه ثبت کنند و اگر این اتفاق انجام نشود خانه از منظر دولت، خانه خالی تلقی می شود و دو برابر میزان اجاره ماهیانه به عنوان مالیات اخذ خواهد شد.

میانگین املاک خالی در دنیا حدود 4 تا 5 درصد می باشد که این رقم در کشور ما 9.5 درصد و در تهران 19 درصد می باشد. امیدوار هستیم با این اطلاعات و آمار در ماه های آینده حداقل از افزایش قیمت واحدهای مسکونی در کشور جلوگیری شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала