دلیل افزایش تورم در ماه‌های اخیر چیست؟

© Photo / IRNA تورم در ایران
 تورم در ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این موج تورمی احتمالا منجر به افزایش تورم به بالای 30 درصد خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند یکی از مهم‌ترین دلایل موج تورمی جدید ایجادشده در کشور، رشد غیرعادی و غیرمنطقی شاخص بورس در ماه‌های اخیر است.

در هفته های اخیر، موج جدیدی از تورم در کشور مشاهده شده است که بازارهای مختلف مثل ارز، سکه، مسکن، خودرو، لوازم خانگی و غیره را تحت تأثیر قرار داده است. به نظر می رسد این موج تورمی نه تنها مانع از تحقق هدفگذاری بانک مرکزی برای تحقق تورم 22 درصدی در سال جاری نشده، بلکه احتمالا منجر به افزایش تورم به بالای 30 درصد یعنی تکرار تورم‌های بالای سال‌های 97 و 98 خواهد شد.

هرچند بخشی از این تورم ایجاد شده ناشی از افزایش قابل توجه قیمت ارز در ماه های اخیر است و این موضوع هم دلایلی مانند کاهش منابع ارزی کشور به علت کاهش صادرات غیرنفتی کشور در فصل بهار بخاطر کرونا دارد، اما بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند یکی از مهمترین دلایل تورم مذکور، رشد غیرعادی و غیرمنطقی شاخص بورس بوده است.

 معاملات بورس  - اسپوتنیک ایران
کاهش کارمزد معاملات بورس در ایران

میثم پیله‌فروش کارشناس اقتصادی در باره راهکارهای کاهش آسیب های تورم لجام‌گسیخته بر زندگی مردم گفت: «نکته مهمی که در مورد این مسأله وجود دارد توجه به طاقت مردم است، در شرایط تورمی همه به دنبال این هستند که بازنده نباشند و این انگیزه‌های تولید را می‌کشد، همچنین آدم‌ها را به رفتارهای غیرمنصفانه سوق می‌دهد اما این در علم اقتصاد راه‌حل دارد.

 باید ارتباط معیشت و زندگی روزمره مردم و تأمین نیازهای اساسی آنها را از افزایش نرخ ارز جدا کنیم و این روش هم با کارت هوشمند سبد کالا امکانپذیر است، ما زیرساخت‌های کارت ملی و شبکه بانکی اینترنتی را در کشور داریم بنابراین تأمین نیازهای اساسی مردم امکانپذیر است تا مردم مطمئن باشند هر اتفاقی افتاد دسترسی آنها به نیازهای اساسی با قیمت‌های مطمئن، تضمین شده است».

سجاد پادام کارشناس اقتصادی در این خصوص گفت:« تا وقتی انتظار تورم وجود دارد و نقدینگی مهار نشود، ورود پول نه تنها به بورس بلکه به هر بازاری که مردم انتظار سود یا حفظ ارزش داشته باشند ادامه خواهد داشت. به نظر می رسد تا محیط کسب و کار اصلاح نشود توصیه در این رابطه کارساز نیست، چون مردم نمی توانند ببینند که سرمایه شان مانند یخ زیر آفتاب در حال آب شدن است، هر چند در نهایت ممکن است بسیاری متضرر شوند. بنابراین دولت باید هر چه سریع تر با تسهیل محیط کسب و کار، آرامش را به بازار برگرداند.

شهروندان ایرانی برای سفرهای خارجی باید از این پس مالیات پرداخت کنند - اسپوتنیک ایران
شهروندان ایرانی برای سفرهای خارجی باید از این پس مالیات پرداخت کنند

این راهکار، مالیات بر عایدی سرمایه است که به دلیل مخالفت ذی‌نفعان قضیه تاکنون عملی نشده است. باید در کشور نظام مالیاتی هوشمندی داشته باشیم. فردی که در میدان فردوسی ارز می‌فروشد روزانه حداقل یک میلیارد تومان پول با دستگاه پوز جا به جا می‌کند، درآمد این فرد و مالیاتش باید برای سازمان امور مالیاتی مشخص باشد و سراغ دلیل جهش در حساب افراد باشند.

 اگر از این درآمدها مالیات دریافت شود سوداگری کاهش می‌یابد و البته در کنار این موضوع باید محیط کسب و کار نیز تسهیل شود. اگر مالیات بر عایدی سرمایه از مردم دریافت شود ولی محیط کسب و کار بهبودی نداشته باشد احتمالاً فرار سرمایه صورت خواهد گرفت. مثلاً خرید ملک در گرجستان یا ترکیه صورت می‌گیرد. تسهیل محیط کسب و کار یک راهکار اصلی است و یا حتی اگر مالیات بر عایدی سرمایه و یا مالیات بر خانه‌های خالی وضع شود باید محیط کسب و کار تسهیل شود تا نقدینگی به سمت آن هدایت شود و زمینه مناسب برای سرمایه‌‌گذاری در تولید وجود داشته باشد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала