هشدار به ایران: سریع‌ترین کشور جهان در کاهش نرخ باروری

© AP Photo / Vahid Salemiهشدار به ایران: سریع‌ترین کشور جهان در کاهش نرخ باروری
هشدار به ایران: سریع‌ترین کشور جهان در کاهش نرخ باروری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران سریع‌ترین کشور دنیا در کاهش نرخ باروری است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، ملیندا گیتس و همسرش که به عنوان فعالترین افراد در کاهش جمعیت در دنیا شناخته می‌شوند، می‌گویند که سریع‌ترین کاهش نرخ فرزندآوری به ازای هر زن در تاریخ دنیا در ایران اتفاق افتاده است.

کاهش ۴۰ درصدی آمار ازدواج در ایران - اسپوتنیک ایران
کاهش ۴۰ درصدی آمار ازدواج در ایران

در یکی از تازه‌ترین آمارها اعلام شده که ایران در تاریخ جهان سریعترین کاهش نرخ فرزندآوری به ازای هر زن را داشته است. آنچه آمارهای داخلی و تاثیرات ناشی از سیاست کنترل جمعیت در دهه هفتاد نشان می‌دهد این است که جمعیت در ایران در خطر است.

گیتس که فعال حقوق بشر است و به همراه همسرش «بیل گیتس» اداره قدرتمندترین بنیاد خیریه خانوادگی به نام «بنیاد بیل و ملیندا گیتس» را برعده دارد در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر درباره  ایران نوشت: "سریعترین کاهش نرخ فرزندآوری به ازای هر زن در تاریخ دنیا در ایران اتفاق افتاده است".

ملیندا گیتس و همسرش که به عنوان یکی از سردمداران و مروجین کاهش جمعیت در دنیا شناخته می‌شوند در همین توییت خود به دهه هفتاد یا دهه اواخر دهه نود میلادی اشاره می‌کند و می‌گوید «جایی که بزرگترین کارخانه تولید وسائل پیشگری از بارداری در جهان، در دهه نود در آن برپا شد» توانست تاثیر زیادی بر جمعیت ایران بگذارد.

دردوره‌ای که از سال 1367 تاکنون را شامل می شود، اقدامات وزارت بهداشت  در زمینه کنترل جمعیت نتیجه داد  و با جلب نظر و توجیه علما ، شرایط پذیرش برنامه­های تنظیم خانواده ایجاد شد.

عدم رصد و بازنگری سیاست های جمعیتی موجب شد تا درانتهای دهه80 نرخ باروریِ کل پایین تر از حد جایگزینی قرار گیرد. با ادامه سیاست های کاهش جمعیت ، نرخ باروری کل از 4 فرزند در سال 1371 به 1/2 در سال 1379 رسید که در واقع خط قرمز جمعیتی بود ، اما هیچ توجهی به آن نشد.

 سیاست های کاهش جمعیت همچنان ادامه یافت. طوری که نرخ باروری در سال 90 به 7/1 رسید. این کاهش شدید در جهان بی سابقه بود. زیرا این تحول جمعیتی در کشورهای توسعه یافته که مبدع و مروج کاهش جمعیت بوده اند در بازه زمانی 100 تا 150 سال اتفاق می افتد اما در ایران در یک بازه 15 ساله اتفاق افتاد!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала