هشدار حریرچی به مردم در رابطه با کرونا

© Photo / IRNAدکتر ایرج حریرچی ، معاون وزیر بهداشت ایران
دکتر ایرج حریرچی ، معاون وزیر بهداشت ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حریرچی: هر فرد مبتلا ۴٠۶ نفر را مبتلا می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، دکتر ایرج حریرچی،معاون کل وزارت بهداشت ایران  ضمن تاکید بر استفاده از ماسک توسط همه مردم، هشدار داد که در صورت عدم رعایت  بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی، هر فرد مبتلا، ۴۰۶ نفر دیگر را می‌تواند آلوده کند.

وی در ادامه گفت:« هم اکنون در اکثر کشورهای دنیا برای تأمین معیشت مردم و دلایل اقتصادی بازگشایی‌ها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اجتماعی، مهمترین مواردی که باعث کاهش شیوع کرونا می‌شوند، عبارت از، استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی است که استفاده از ماسک ٨۵ درصد، رعایت فاصله فیزیکی یک متری ٨٢ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی نیز ٧٨ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

از امروز خوشبختانه پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ «#من_ماسک_می‌زنم» در کشور آغاز می‌شود که انتطارمان از همگان با هر دیدگاه و هر نظری، همراهی و همکاری در این زمینه است. در این روزهای شیوع کرونا یکی از مهمترین موارد امر به معروف، یکی از مهمترین موارد فعالیت اجتماعی و یکی از مهمترین مصادیق نوع دوستی و علاقه مندی به ایران عزیز، استفاده از ماسک توسط خودمان و ترویج استفاده ماسک برای دیگران است.

وزارت بهداشت روسیه داروی آرلیویر را برای درمان کرونا تائید کرد - اسپوتنیک ایران
وزارت بهداشت روسیه داروی آرلیویر را برای درمان کرونا تائید کرد

بنابر اعلام اخیر مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا، ده نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد. که تشخیص داده نمی‌شوند.در افراد زیر ۵۰ سال و خصوصاً در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلاء به بیماری بدون علامت و یا کم علامت زیاد است، جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان و نزدیکان خود را به بیماری مبتلا می‌کنند که گاه منجر به مرگ و بستری طولانی‌مدت عزیزان خودشان می‌شوند. لذا در این مقطع حساس زمانی از لحاظ ابتلاء به کرونا جوانان با رعایت دستورالعمل‌های ساده بهداشتی نظیر استفاده همیشگی از ماسک در خارج از منزل و شستشوی مرتب دست و نیز ترویج و تبلیغ این اقدامات، می‌توانند نقش بسیار مهم و تاریخی در کاهش شدت بیماری و مرگ ناشی از کرونا داشته باشند.

کسانی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند و حتی مبتلایانی که آنتی‌بادی آنها بر اساس آزمایش قبلی مثبت شده است، باید کماکان اصول فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنند. هنوز هیچ مستند علمی وجود ندارد که افراد مبتلا ایمنی طولانی و مؤثر نسبت به کرونا داشته باشند. رسیدن تعداد مبتلایان کووید ۱۹ در جهان به ۱۰ میلیون نفر و موارد مرگ به نیم میلیون نفر در همین روزها برای همه مردم جهان زنگ خطر جدی و هشدار خطرناکی محسوب می‌شود.

ایران با اینکه از لحاظ تعداد خالص موارد ابتلاء و از لحاظ تعداد خالص مرگ ناشی از کووید ۱۹ به ترتیب رتبه ۱۰ و ۹ جهانی را دارد، اما از لحاظ تعداد موارد ابتلاء و تعداد خالص مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و ۳۰ دنیا با تعداد ۲۵۶۱ مورد ابتلاء در یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون نفر جمعیت را دارد.

خوشبختانه با اقدامات جمهوری اسلامی ایران، سطح کنترل کرونا در جامعه مطلوب بوده، اما این روند نیازمند همراهی تک تک شهروندان و مسئولین است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала