ظریف: آمریکا نه در تحریم‌ها مبانی بشری را رعایت می‌کند و نه در تروریسم اقتصادی

© AP Photo / Ebrahim Norooziظریف: آمریکا نه در تحریم‌ها مبانی بشری را رعایت می‌کند و نه در تروریسم اقتصادی
ظریف: آمریکا نه در تحریم‌ها مبانی بشری را رعایت می‌کند و نه در تروریسم اقتصادی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت که آمریکا از طریق تحریم‌های غیر انسانی مانع از تامین داروهای مورد نیاز قربانیان شیمیایی در کشورش می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی خود به مناسبت "کنگره ملی نفسهای سوخته" اظهار داشت: ما در فاجعه سردشت دو جلوه از انسانیت و وحشیگری را  همزمان می بینیم. انسانیت و قدرت ایثارگرانی که هیچگاه از دایره انسانیت خارج نشدند و هیچگاه مقابله به مثل نکردند و این افتخار را برای جمهوری اسلامی در تاریخ ثبت کردند که ما در مقابله با ظلم و در مقابله با وحشیگری از اصول انسانی خود تخطی نمی کنیم.

توئیت ظریف در سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه - اسپوتنیک ایران
توئیت ظریف در سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: سازمان ملل متحد چندین بار هم نگرانی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از سلاح شیمیائی توسط عراق و هم ادعاهای عراقی‌ها علیه کشورمان را بررسی و بازرسی کرد و در همه این رسیدگی‌ها و بازرسی‌ها به این نتیجه متقن رسید که آن طرفی که از سلاح‌های شیمیائی استفاده کرده رژیم صدام بوده است.

ظریف یادآور شد: اولین باری که شورای امنیت سازمان ملل استفاده عراق از سلاح شیمیائی را محکوم کرد در پایان جنگ ایران و عراق بود. امروز آمریکا داروهایی که برای قربانیان شیمیایی نیاز هست و داروهایی که برای بقیه ایثارگران نیاز هست و داروهایی که برای بیماران مختلف نیاز هست را از طریق تحریمهای غیر انسانی  مانع می شود.

این مقام بلند پایه دستگاه دیپلماسی ایران افزود: دولت آمریکا نه در سلاح شیمیایی مبانی بشری را می شناخت و نه در تحریم‌ها مبانی بشری را می شناسد و نه در تروریسم اقتصادی خودش مبانی بشری را رعایت می کند.

نیروی هوایی عراق در روز ۷ تیر۱۳۶۶ با استفاده از بمب‌های شیمیایی، چهار نقطه پرازدحام شهر سردشت از توابع استان آذربایجان غربی را مورد حمله قرار داد. در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر جان‌باخته و ۸۰۰۰ تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала