حریرچی: هر ۳۳ ثانیه یک مبتلا و هر ۱۳ دقیقه یک فوتی بر اثر کرونا در ایران

CC BY 2.0 / IRNA / هر ۳۳ ثانیه یک مبتلا و هر ۱۳ دقیقه یک فوتی بر اثر کرونا در ایران
هر ۳۳ ثانیه یک مبتلا و هر ۱۳ دقیقه یک فوتی بر اثر کرونا در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون کل وزارت بهداشت ایران اعلام کرد رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد، استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

به گزارش اسپوتنیک، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: رعایت فاصله فیزیکی یک متری ۸۲ درصد،  استفاده از ماسک ۸۵ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی ۷۸ درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد که ارقام بسیار مهم و قابل تاثیری هستند.

۱۴ تا ۲۰ درصد ساکنان تهران به کرونا مبتلا شده‌اند - اسپوتنیک ایران
۱۴ تا ۲۰ درصد ساکنان تهران به کرونا مبتلا شده‌اند

او ادامه داد: خوشبختانه از امروز پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ «من ماسک می‌زنم» در کشور آغاز می‌شود  و انتظار ما از همگان این است که با هر دیدگاه و نظری در این کار بزرگ همکاری و همراهی داشته باشند. در این روز‌ها یکی از مهمترین موارد مصداقی امر به معروف و یکی از مهم‌ترین مصادیق نوع دوستی و علاقه‌مندی به ایران عزیز، استفاده از ماسک توسط خودمان و توصیه به استفاده از ماسک به دیگران است.

حریرچی تاکید کرد: جوانان و نوجوانان و حتی کودکان به ظاهر سالم یا دارای علائم خفیف بیماری کرونا، عامل مهم انتقال بیماری به دیگران خصوصا پدر و مادر‌ها و افراد مسن هستند. بنابر اعلام مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا ده نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد که تشخیص داده نمی‌شوند.

معاون کل وزارت بهداشت ایران گفت: در افراد زیر ۵۰ سال و خصوصاً در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلا به بیماری بدون علامت و کم علامت بسیار زیاد است. جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان خود را به بیماری مبتلا می‌کنند که گاهی منجر به مرگ و میر و بستری طولانی‌مدت این افراد می‌شود.

حریرچی ادامه داد: در این مقطع حساس زمانی از لحاظ ابتلا به کرونا با رعایت دستورالعمل‌های ساده و بهداشتی مانند استفاده همگانی از ماسک در خارج از منزل و شست‌وشوی مرتب دست و ترویج این اقدامات، جوانان می‌توانند نقش بسیار مهمی در کاهش شیوع بیماری ایفا کنند. فراموش نکنیم هر نفر مبتلا بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌تواند ۴۰۶ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کرونا مبتلا کند.

معاون کل وزارت بهداشت ایران تاکید کرد: افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند و افرادی که آنتی‌بادی آن‌ها بر اساس آزمایش مثبت شده و تصور می‌کنند ایمن هستند، همچنان باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند؛ چراکه هنوز بر اساس مستندات علمی نمی‌توان اعلام کرد که این افراد در برابر کرونا ایمن هستند. رسیدن تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان به حدود ۱۰ میلیون نفر و مرگ و میر نیم میلیون نفری این بیماری زنگ خطر جدی است.

وضعیت مناطق تهران از نظر آمار مبتلایان به کرونا چگونه است؟ - اسپوتنیک ایران
وضعیت مناطق تهران از نظر آمار مبتلایان به کرونا چگونه است؟

او افزود: هر ۳۳ ثانیه در کشور ما یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود و هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور به دلیل کرونا فوت می‌کند، این موضوع زنگ خطری است که باید تلاش کنیم فاصله‌گذاری را بیشتر رعایت کنیم.

حریرچی ادامه داد: با اینکه ایران از نظر تعداد خالص مبتلا و تعداد خالص ناشی ازمرگ ناشی از کووید-۱۹ به ترتیب رتبه ۱۰ و نه جهانی را دارد و معمولا این قسمت مورد توجه قرار می‌گیرد، اما از نظر تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه ۴۷ و سی‌ام دنیا را با ۲۵۶۱ مورد ابتلا به ازای یک میلیون نفر جمعیت و ۱۲۱ مرگ در یک میلیون جمعیت را دارد.

معاون کل وزارت بهداشت ایران افزود: خوشبختانه با اقدامات مردم و وزارت بهداشت گرچه توانستیم بیماری را کنترل کنیم، اما کافی نیست. در برخی استان‌ها با شدت بیماری مواجهیم و اقدامات استانی و شهرستانی‌مان خصوصا در شهرستان‌های قرمز باید به جدیت دنبال شود و این اقدامات نیازمند همکاری مردم و همراهی تک تک افراد جامعه است. عاجزانه و دوستانه خواهش می‌کنیم که برای سلامت خودتان و برای رفع مشکلات کارکنان بهداشت و درمان حداکثر رعایت پروتکل‌ها را داشته باشید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала