چین: آمریکا دیگر حقی برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی ضد ایرانی ندارد

© REUTERS / LEAH MILLISچین: آمریکا دیگر حقی برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی ضد ایرانی ندارد
چین: آمریکا دیگر حقی برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی ضد ایرانی ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه چین مخالفتش را بار دیگر با تفسیر آمریکا از برجام ابراز کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین با یادآوری خروج آمریکا از برجام تأکید کرد این کشور از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین تصریح کرد: "ما با تحریم‌های یکجانبه و دست‌درازی‌های قضائی مخالفیم. از ایالات متحده می‌خواهیم به برجام و قطعنامه شورای امنیت بازگردد."

رئیس مجلس ایران، وضعیت گفتگو با آمریکا را مشخص کرد - اسپوتنیک ایران
رئیس مجلس ایران، وضعیت گفتگو با آمریکا را مشخص کرد

لیجیان افزود: "طرف‌‌های باقی‌مانده در برجام باید بین حقوق و تعهدات موجود در این توافق توازن ایجاد کنند. آمریکا از این توافق خارج شده و هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت بازگرداندن تحریم‌ها ندارد."

آمریکا در تلاش است در راستای پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. واشنگتن گفته در صورتی که این تلاش به سرانجام نرسد با توسل به یکی از بندهای توافق هسته‌ای برجام به دنبال بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواهد بود.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال 1397 از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند. از طرف دیگر، مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا ادعا می‌کنند آمریکا با خروج از برجام این توافق را «نقض» نکرده و هنوز یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در آن محسوب می‌شود. 

ماده‌ای در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.  کشورهای اروپایی علی‌رغم وعده‌هایی که برای جبران اثرات منفی خروج آمریکا از برجام می‌دادند تا کنون به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل نکرده‌اند. این کشورها پیش‌نویس قطعنامه‌ای را علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند. قطعنامه ارائه‌شده توسط تروئیکای که اروپا چند روز پیش به تصویب این شورا رسید از ایران به دلیل عدم همکاری ادعایی با آژانس انتقاد می‌کند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала