اوکراین برای گفتگو با ایران یک گروه مذاکره تشکیل داد

© Sputnik / Alekseiy Vitvitckiy /  مراجعه به بانک تصاویر اوکراین برای گفتگو با ایران یک گروه مذاکره تشکیل داد
اوکراین برای گفتگو با ایران یک گروه مذاکره تشکیل داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور اوکراین گروهی را برای مذاکره در مورد هواپیمای بوئینگ ساقط شده در ایران تشکیل داد.

به گزارش اسپوتنیک، بر اساس حکمی که در سایت ریاست جمهوری اوکراین منتشر شده است، رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی گروهی را برای مذاکره با ایران در رابطه با سقوط هواپیمای بین المللی خطوط هوایی اوکراین PS752 در تاریخ 8 ژانویه سال جاری ایجاد کرد و ترکیب اعضای آن را به تصویب رساند.

در این مصوبه آمده است: " یک هیئت اوکراینی برای شرکت در مذاکرات با جمهوری اسلامی ایران در رابطه با سقوط پرواز بین المللی خطوط هوایی اوکراینی PS752 که در تاریخ 8 ژانویه 2020 اتفاق افتاد، تشکیل شود."

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران - اسپوتنیک ایران
تهران گفت که جعبه های سیاه هواپیماهای اوکراینی به دلیل کرونا به موقع به اوکراین ارسال نشده است

این هیئت توسط معاون وزیر امور خارجه اوکراین یوگنی ینین هدایت می شد.

طبق این سند، رئیس هیأت مجاز است با توافق با روسای دستگاههای دولتی مربوطه، تغییراتی در ترکیب هیئت ایجاد کند و کارمندان ارگانهای دولتی، شرکتها، مؤسسات، سازمانها را با هماهنگی مشاوران علمی و کارشناسان درگیر کند.

پرواز هواپیمایی بین المللی بوئینگ 737-800 اوکراین در پرواز به کیف اندکی پس از ترک فرودگاه تهران در تاریخ 8 ژانویه صبح زود سقوط کرد. 176 نفر جان باختند: " شهروندان ایران، اوکراین، کانادا، انگلیس، آلمان، سوئد و افغانستان در میان جانباختگان بودند."

نیروهای  مسلح ایران در 11 ژانویه اعلام کردند که بوئینگ اوکراینی به طور مورد هدف قرار گرفته است. عامل انسانی مقصر اعلام شد: این هواپیما در نزدیکی تأسیسات نظامی ایران پرواز می‌کرد و با "هدف دشمن" اشتباه گرفته شد، یعنی با یک موشک کروز اشتباه شده بود. در عین حال، ایران خاطرنشان كرد كه آنها انتظار حمله از آمریكا را داشتند و به همین دلیل سیستم های پدافند هوایی این كشور در حالت آماده باش کامل قرار داشته است. رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی گفت که انتظار دارد اعتراف کامل به اشتباه از سوی ایران، عذرخواهی رسمی، مجازات مقصران و پرداخت غرامت انجام شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала