دستاورد جدید موشکی ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / دستاورد جدید موشکی ایران
دستاورد جدید موشکی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران موفق به بکارگیری سامانه پدافندی سوم خرداد بر روی شناور دریایی شد.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری تسنیم در گزارشی به تحلیل سامانه بومی سوم خرداد پرداخته است. این خبرگزاری می‌نویسد که در نخستین سالگرد مورد هدف قرارگرفتن پهپاد پیشرفته گلوبال هاوک آمریکایی، تصاویر جدیدی از مراحل توسعه و ساخت سامانه سوم خرداد منتشر شده که یکی از مهمترین نکات آن، آزمایش سامانه سوم خرداد از روی شناور لجستیک "شهید سیاوشی" نیروی دریایی سپاه است.

در ادامه آمده است: در بهار سال ۹۳ و در جریان بازدید رهبر ایران از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه، سامانه های سوم خرداد به عنوان نمونه جدید سامانه رعد برای اولین بار به نمایش در آمد. نسل آخر موشک‌های به کار رفته در سامانه سوم خرداد موفق به سرنگونی یکی از پیشرفته ترین و گرانقیمت ترین پهپادهای آمریکا در نزدیکی تنگه هرمز در بامداد ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۸ شد.

ایران تصاویری از نسخه دریایی سامانه پدافندی سوم خرداد را منتشر کرد+عکس - اسپوتنیک ایران
ایران تصاویری از نسخه دریایی سامانه پدافندی سوم خرداد را منتشر کرد+عکس

به کارگیری سامانه سوم خرداد روی یک شناور دریایی از چند جهت اهمیت دارد. در وهله اول حمل سامانه سوم خرداد با شناور دریایی آن هم شناوری در ابعاد کوچک که بیشتر تحت تأثیر امواج دریا قرار می گیرد نشان از آماده شدن مقدمات توسعه کامل نمونه دریایی سوم خرداد دارد که احتمالاً روی شناورهای بعدی نیروی دریایی سپاه قابل نصب خواهد بود.

از سوی دیگر، شلیک موشک از سامانه سوم خرداد نصب شده روی شناور نیز نشان می دهد تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری لازم در موشک خصوصاً جستجوگر آن لحاظ شده است تا شرایط ناپایدار سکو مانع از شلیک صحیح موشک نشود.

به کارگیری موشک های پدافند هوایی سوم خرداد با برد بیش از ۱۰۰ کیلومتر روی شناورهای دریایی سپاه سبب از یک سو ایجاد یک عامل خطر برای پرنده های دشمن برای حفاظت بهتر از شناورهای سپاه در عملیات های هجومی شده و از سوی دیگر یک سکوی دریایی متحرک برای این سامانه پیشرفته و ارزشمند برای گسترش عملکرد آن به فراتر از ساحل را ایجاد می کند.

در ادامه این تحلیل آمده است که در صورتی که شناور دریایی حامل سامانه سوم خرداد در اکثر مناطق خلیج فارس در حدود ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر از سواحل ایران فاصله بگیرد این سامانه قابلیت درگیر شدن با اهدافی در سواحل جنوبی خلیج فارس را خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала