پیامدهای اقتصادی و فرهنگی شیوع کرونا

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / اسحاق جهانگیری
اسحاق جهانگیری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جهانگیری: شیوع کرونا تغییراتی در سبک زندگی مردم ایجاد کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران با اشاره به آثار و پیامدهای اقتصادی و فرهنگی شیوع کرونا در همه کشورها و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مردم گفت که شرایط کرونایی نشان داد که توان فرهنگی و انسجام داخلی در کشور بسیار قوی است.

وی در ادامه افزود:«کرونا همچنان ویروسی ناشناخته است و تاکنون هیچ توفیقی برای تولید واکسن قطعی آن حاصل نشده است. کرونا همه ابعاد زندگی انسان از موضوع سلامت تا مسائل اقتصادی را تحت تأثیر قرار داده است.

آمار ابتلاء و مرگ و میر در کشورهای پیشرفته نیز بالاست. با اینکه تصور می‌شد این کشورها به جهت زیرساخت‌های سلامت و بهداشت و درمان از جایگاه خوبی برخوردار هستند و سرانه تعداد تخت‌های بیمارستانی در این کشورها بالا است اما وقتی میزان تلفات را بررسی می‌کنیم، مشخص می‌شود که آثار ویروس کرونا در این کشورها جدی تر است.

پیش‌بینی زمان بازسازی اقتصاد جهانی - اسپوتنیک ایران
پیش‌بینی زمان بازسازی اقتصاد جهانی

با همکاری‌های کم نظیری که از سوی مردم ایران مشاهده شد و با رعایت فاصله اجتماعی، خوشبختانه روند پرشتاب شیوع کرونا در کشور کنترل شد اما این نگرانی همچنان وجود دارد که در صورت عدم رعایت فاصله اجتماعی و شکل گیری اجتماعات در کشور، روند شیوع بیماری دوباره صعودی شود.

شیوع کرونا تقریباً اقتصاد همه کشورها ر ا نیز تحت تأثیر قرار داده است. گفته شده است که پیامدهای اقتصادی کرونا از رکود اقتصادی سال ۱۹۳۰ میلادی نیز بیشتر است و عده‌ای معتقدند که در یکی دو قرن اخیر هیچ پدیده‌ای نتوانسته اقتصاد دنیا را تا این اندازه تحت تأثیر قرار دهد.

برخی کارشناسان اعلام کرده بودند که رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰ به حدود منفی سه درصد خواهد رسید که در اظهارنظر اخیر صندوق بین المللی پول و بانک جهانی رشد منفی هفت درصد برای اقتصاد جهانی پیش بینی شده است.

آمریکا اعلام کرده است که بیش از ۴۰ میلیون نفر در این کشور بیکار شده و برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند. برخی کارشناسان نیز معتقدند که شیوع کرونا ممکن است حتی در نظم جهانی هم تغییر و تحولاتی ایجاد کند و ما به عنوان کشوری که دارای تمدن شناخته شده هستیم باید بیشتر به ابعاد و پیامدهای فرهنگی کرونا بپردازیم.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان رضایتمندی مردم نسبت به عملکرد دولت بالا رفته و عدم رضایتمندی آنها نسبت به اسفند سال ۹۸ کاهش یافته و احساس جامعه این است که مسئولین در حال تلاش برای حل مشکلات آنها هستند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала