کارشناس ایرانی: قیمت مسکن در کشور قطعا کاهش می‌یابد

© Sputnik / Arina Topolevaکارشناس ایرانی: قیمت مسکن در کشور قطعا کاهش می‌یابد
کارشناس ایرانی: قیمت مسکن در کشور قطعا کاهش می‌یابد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پروین‌پور: سه میلیون واحد خالی در کشور وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، افشین پروین‌پور، کارشناس اقتصاد مسکن اظهار کرد: پیشنهاد اخذ مالیات معادل 20 درصد ارزش ملک از خانه‌های خالی در مجلس کشور بررسی می شود و با این نرخ موثر مالیات،‌ قیمت مسکن قطعا کاهش می‌یابد. 

وی با اشاره به این‌که 3 میلیون واحد خالی در کشور داریم، تصریح کرد: با تکنیک درست اخذ مالیات بر خانه‌های خالی بدون آن‌که  یک عدد آجر روی آجر بگذاریم،‌ با عرضه این واحدها به بازار مسکن قیمت ها کاهش می‌یابد.

 کارشناس: بازار مسکن ایران بازاری رها شده است - اسپوتنیک ایران
کارشناس: بازار مسکن ایران بازاری رها شده است

پروین‌پور از ارائه پیشنهاد اخذ مالیات 20 درصد قیمت ملک برای جریمه‌ واحدهای خالی از سکنه به مجلس یازدهم خبر داد و گفت:‌ املاکی که پروانه ساخت آنها صادر شده باید 18 ماه بعد به بازار عرضه شوند، در غیر اینصورت از روز اول بعد از 18 ماه 20 درصد قیمت ملک به صورت سالانه در دوره‌های 6 ماهه از مالک دریافت خواهد شد.

کارشناس اقتصاد مسکن به مثالی در این‌باره اشاره کرد و افزود:‌ به‌عنوان نمونه یک ملک یک میلیارد تومانی در صورت عدم عرضه به بازار باید سالانه 200 میلیون تومان جریمه بپردازند. این یک نرخ موثر و بازدارنده است که باید به صورت شش ماهه دریافت شود. اگر واحد مسکونی در یک بازه زمانی کمتر از شش ماه هم به بازار عرضه شود نیز به صورت روزشمار مالیات از مالک دریافت خواهد شد.

پروین‌پور همچنین با بیان این‌که باید 100 درصد عایدی فروش مسکن به‌عنوان مالیات از فروشنده دریافت شود،‌یادآور شد:‌ قیمت مسکن به صورت زنجیره‌ای کاهش یا افزایش می‌یابد. برخی می‌گویند برخی واحدهای مسکونی خالی لوکس هستند. به فرض این‌که این حرف درست باشد. فرض کنیم 500 هزار مسکن لوکس در مناطق شمالی تهران داریم که اگر این تعداد به بازار عرضه شود باعث کاهش قیمت مسکن در این مناطق می‌شود. در واقع قیمت به صورت زنجیره‌ای می‌شکند و توانمندی افراد برای خرید مسکن در سایر مناطق افزای می‌یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала