چهار اقدام ضروری برای رونق بازار سرمایه به روایت رئیس مجلس ایران

© Sputnik / Evgeniy Odinokov /  مراجعه به بانک تصاویر چهار اقدام ضروری برای رونق بازار سرمایه به روایت رئیس مجلس ایران
چهار اقدام ضروری برای رونق بازار سرمایه به روایت رئیس مجلس ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس مجلس ایران بر ضرورت استفاده از ظرفیت نقدینگی موجود در بازار سرمایه برای رونق تولید تاکید کرد.

به گزارش اسپوتنیک، محمدباقر قالیباف، ‏‏رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و نمایندۀ مردم تهران، ری، اسلامشهر، پردیس و شمیرانات، اظهار داشت: باید از ظرفیت عظیم نقدینگی موجود در بازار سرمایه در مسیر رونق تولید و ایجاد اشتغال و نهایتاً بخش واقعی اقتصاد استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در حساب توئیتری خود در ادامه نوشت: چهار اقدام در راستای رونق بازار سرمایه و ارتقای نقش آن در جهش تولید ضروری است: ۱- ترغیب و تسهیل افزایش سرمایۀ شرکت‌ها به ویژه از طریق آوردۀ نقدی و صرف سهام. ۲- تعمیق بازار بدهی و توسعۀ تامین مالی از طریق بازار سرمایه. ۳- عمق‌بخشی به بازار سرمایه از طریق افزایش «درصد شناوری سهام». ۴- تسهیل فرآیند پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه.

​قالیباف در کانال خود در تلگرام نیز در مطلبی با عنوان «چهار اقدام ضروری در راستای رسیدن به هدف جهش تولید و رونق بازار سرمایه» در تشریح این چهار اقدام نوشت: از مصائب اقتصاد ایران، برخی تناقض‌هاست مانند آنکه در عین وجود اقیانوس نقدینگی در بازارهای غیر مولد، در حوزه تولید و کسب‌وکار قحطی و تشنگی بیداد می‌کند.

این وظیفۀ سیاستگذار، قانونگذار و مجری است که تلاش کنند این دو حوزه را به هم متصل کند. اکنون که ظرفیت خوبی در بازار سرمایه برای تامین مالی بخش تولید پدید آمده باید از این فرصت استفاده کرد.

با چهار اقدام ضروری می‌توان به هدف جهش تولید و رونق بازار سرمایه رسید:

۱- ترغیب و تسهیل افزایش سرمایۀ شرکت‌ها به ویژه از طریق آوردۀ نقدی و صرف سهام، تا در کنار رونق بازار سهام و بهره‌مندی سهام‌داران از رشد قیمت سهام، شرکت‌ها نیز این این رونق بهره‌مند شوند و در فضای تورمی موجود، بتوانند به تامین سرمایه در گردش و هزینه‌های طرح‌های توسعۀ خود مبادرت نمایند.

۲- تعمیق بازار بدهی و توسعۀ تامین مالی از طریق بازار سرمایه با تسهیل انتشار اوراق به ویژه با اتکا به رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها، همزمان با بازارگردانی قابل اتکای این اوراق.

۳- عمق بخشی به بازار سرمایه از طریق افزایش «درصد شناوری سهام»، که این مهم با ترغیب شرکت‌های دولتی و یا با مدیریت دولتی به عرضۀ بیشتر سهام بصورت خرد و همچنین تصویب سیاست‌ها و قوانینی که شناوری سهام را ترغیب نماید ممکن است.

۴- تسهیل فرایند پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه و کاهش مراحل اداری سخت‌گیرانه در هیات پذیرش بورس‌ها و افزایش اختیارات بورس‌ها در این زمینه و افزایش هماهنگی سایر سازمان‌های موثر در طی فرآیندهای پذیرش، از جمله ادارۀ ثبت شرکتها در ثبت تغییرات شرکت‌ها در این راستا.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала