روحانی: احیای دریاچه ارومیه، عظیم‌ترین و تاریخی ترین کار محیط زیستی کشور

CC BY 4.0 / IRNA / روحانی: احیای دریاچه ارومیه، عظیم‌ترین و تاریخی ترین کار محیط زیستی کشور
روحانی: احیای دریاچه ارومیه، عظیم‌ترین و تاریخی ترین کار محیط زیستی کشور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پروژه حفر تونل به طول 36 کیلومتر برای انتقال آب به دریاچه ارومیه رو به اتمام است و موجب انتقال بیش از 600 میلیون متر مکعب آب به این دریاچه می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری ریاست جمهوری ایران، رئیس جمهور ایران، حسن روحانی در طی یک سخنرانی به موضوع دریاچه ارومیه پرداخت و با اشاره به تونل در دست ساخت انتقال آب به دریاچه، این پروژه را عظیم‌ترین و تاریخی‌ترین کار زیست محیطی کشور نامید.

وی گفت: " ما امیدواریم با طرحهایی که تا دی ماه افتتاح می‌شود، 600 میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه خواهد شد."

وی افزود: " ما تونلی را حفر کردیم که آب را از سد خانه سیب به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند. این تونل 36 کیلومتر است، یعنی دولت در در این شرایط سخت تحریمی این تونل را تکمیل می‌کند تا آب وارد دریاچه ارومیه شود."

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: " 90 درصد گرد و غبار دریاچه ارومیه در دولت یازدهم و دوتزدهم مهار شده است، 10 درصد باقیمانده نیز تا پایان امسال مهار خواهد شد."

همچنین، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی، داوود بهبودی با بیان اینکه سه کیلومتر از تونل انتقال آب زاب به دریاچه اورمیه باقی مانده است، گفت: این مقدار نیز به طور قطع امسال به اتمام می‌رسد.

وی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران مجموع طول تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه را 36 کیلومتر اعلام کرد که عملیات اجرایی 33 کیلومتر آن به طور کامل به پایان رسیده و با تکمیل آن  623 میلیون متر مکعب آب که از کشور خارج می شد، به سمت دریاچه هدایت خواهد شد.

به گفته وی سطح آب دریاچه ارومیه در اردیبهشت سال جاری به 1271.90 متر و حجم آب دریاچه نیز به بیش از 5 میلیارد و 250 میلیون متر مکعب رسیده است.

طرح تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه - اسپوتنیک ایران
طرح انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه

وی با بیان اینکه سالیانه حدود 0.7 میلیارد متر مکعب از آب دریاچه تبخیر می‌شود، افزود: با اتمام پروژه‌های مذکور به‌طور خالص 1.5 میلیارد متر مکعب به دریاچه اضافه می‌شود و انتظار می رود تا سال 1406 دریاچه به تراز نرمال اکولوژیک خود یعنی 1274.1 متر با 14.7 میلیارد متر مکعب آب و 25 درصد شوری به اکوسیستم منطقه برگردد.

لازم به ذکر است که دریاچه ارومیه از اواسط دهه 80 خورشیدی رو به خشک شدن گذاشت. دلایل بسیاری برای خشک شدن دریاچه عنوان شده‌است از جمله سد سازی بی‌رویه، احداث بزرگراه 15 کیلومتری بر روی دریاچه و استفاده بی‌رویه از منابع آب حوزه آبریز دریاچه و همچنین بارش کم برف و باران می‌باشد.

یکی از طرح‌هایی که برای نجات دریاچه ارومیه مطرح شده بود، انتقال آب از حوضه‌های آبریز دیگر از جمله رود ارس بود که انتقال آن می‌توانست به پر شدن دریاچه ارومیه کمک شایانی کند. به گفتهٔ نادر قاضی‌پور، نماینده مجلس ایران، تنها راه نجات دریاچه ارومیه، استفاده از آب‌های رود ارس و شهرستان پیرانشهر است. اما این نظریه با مخالفت‌هایی روبرو شد و در مرداد 1390 خورشیدی مجلس ایران با دو فوریت طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه موافقت نکرد.

دریاچه ارومیه - اسپوتنیک ایران
خشک شدن دریاچه ارومیه

 خاطرنشان می‌شود که در سال 1392 یک گروه از ژاپن برای بررسی وضعیت دریاچه ارومیه به ایران آمدند و پیشنهادهایی 19 گانه را برای نجات این دریاچه ارائه دادند. پس از گذشت هفت سال، همکاری با ژاپن در زمینه احیای دریاچه ادامه دارد و سند همکاری فاز هفتم پروژه "الگوسازی مشارکت مردم برای احیای دریاچه ارومیه" به امضا رسید، این در حالی است که 6 فاز قبلی با موفقیت اجرا شد.

همچنین دی کاپریو که سابقه طولانی در حمایت از زمین و میراث طبیعی دارد، در سال 1395 در یک در پست اینستاگرامی با گذاشتن عکسی از دریاچه ارومیه، نوشته بود: "فقط یک لنگرگاه مخروبه از دریاچه خشک شده ارومیه در شمال غربی ایران باقی مانده است. این دریاچه زمانی بزرگترین دریاچه نمکی خاورمیانه محسوب می‌شد، اما حالا تنها 5 درصد از آب آن باقی مانده و آب خود را در دو دهه اخیر بر اثر تغییرات آب و هوایی، ساختن سد و کاهش بارندگی از دست داده است."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала