لغو معافیت‌های تحریمی نیروگاه بوشهر و راکتور اراک

© AP Photo / Mehdi Ghasemi, Fileلغو معافیت‌های تحریمی نیروگاه بوشهر و راکتور اراک
لغو معافیت‌های تحریمی نیروگاه بوشهر و راکتور اراک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده تصمیم دارد معافیت‌های تحریمی برای همکاری‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران را تمدید نکند.

 به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست، با استناد به گفته مقامات آمریکایی، دولت ترامپ تصمیم دارد به معافیت تحریم برنامه همکاری‌های صلح‌ آمیز هسته‌ای ایران که به شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی امکان می‌داد در سایت‌های حساس هسته‌ای ایران کار کنند، پایان دهد.

 وزارت خارجه آمریکا  - اسپوتنیک ایران
تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران توسط آمریکا

کارشناسان منع گسترش سلاح های هسته ای می گویند که پس از انصراف رئیس جمهور ترامپ از توافق هسته ای ایران در سال 2015 ، این معافیت‌ها انگیزه تهران را برای غنی سازی اورانیوم در سطوح بالاتر را کاهش داده و روزنه ارزشمندی را برای کسب اطلاعات از برنامه اتمی ایران ایجاد کرده بود.

اما وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو و گروهی از قانون گذاران به رهبری سناتور جمهوریخواه تام كاتن سعی داشتن تا با اعمال فشار بیشتر بر تهران، می‌خواستند بخش‌های باقیمانده از توافق هسته‌ای را نیز از بین ببرند و در پی حذف این معافیت‌ها بودند.

بر اساس یک یادداشت داخلی وزارت خارجه ایالات متحده، " پمپئو معافیت‌های تحریمی برای پروژه‌های هسته‌ای مرتبط با برجام در ایران را پایان خواهد داد."

این تصمیم شامل لغو معافیت از تحریمهایی که شامل نوسازی راکتور آب سنگین اراک، تامین اورانیوم غنی شده برای راکتور تحقیقاتی تهران و انتقال سوخت مصرف ‌شده و پسماند رآکتور هسته‌ای می شود.

خاطرنشان شده است که یک معافیت جداگانه برای همکاری‌های بین المللی در نیروگاه هسته ای بوشهر تا 90 روز تمدید می شود. همانطور که در بخشنامه داخلی آمده است، چنین مهلتی تعیین شده است که "به تضمین ایمنی عملیات در این تاسیسات کمک کند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала