چرا وضعیت کرونایی خوزستان قرمز است؟

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehچرا وضعیت کرونایی خوزستان قرمز است؟
چرا وضعیت کرونایی خوزستان قرمز است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استان خوزستان که از مناطق گرمسیر ایران است با رشد ابتلا به کرونا‌ویروس مواجه شده و بیشتر شهرستانهای این استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبر‌گزاری میزان، غلام‌رضا شریعتی، استاندار خوزستان با اشاره به اینکه 16 شهرستان این استان در وضعیت قرمز کروناویروس قرار دارند، گفت : " برای تعیین وضعیت آلودگی شهر‌های مختلف استان به کرونا، پارامتر‌هایی سخت‌گیرانه‌ای در نظر گرفته‌ایم."

این در حالی است که پیشتر و در اوایل اردیبهشت، استاندار خوزستان در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای، با توجه به شمار مرگ و میر نسبت به تعداد مبتلایان، روند بهبود در مقابل همه‌گیری را در استان گزارش کرده بود.

از طرف دیگر افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا آن‌هم در استان گرمسیری همچون خوزستان که در اکثر ماه‌های سال دمای هوای بالای 40 درجه سانتیگراد وجود دارد، فرضیه‌ها درباره کاهش ابتلا به کرونا با گرمتر شدن دمای هوا را زیر سوال می‌برد.

خوزستان - اسپوتنیک ایران
افزایش تعداد شهرهای قرمز و محدودیت رفت‌وآمد در استان خوزستان ایران

در ابتدای همه‌گیری کرونا ویروس، این اعتقاد وجود داشت که همانند سایر ویروس‌های تنفسی، شیوع کرونا نیز در فصول گرم سال کمتر شود. هرچند که احتمال از بین رفتن کامل این ویروس در اثر گرما نیز هیچگاه از سوی متخصصان و صاحبنظران در زمینه امور پزشکی مطرح نشده بود، اما این مسئله مطرح بود که گرمای هوا موجب کاهش ماندگاری این ویروس می‌شود و با رسیدن دمای هوا به به 30 تا 40 درجه سانتیگراد، مدت زمان باقی ماندن این ویروس بر سطوح کوتاهتر می‌شود و احتمال انتقال ویروس نیز کاهش می‌یابد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد کماکان ایجاد فاصله اجتماعی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم تشکیل اجتماعات که جزو تاکیدات موکد رییس جمهور و سایر مقامات در وزارت بهداشت و درمان است، هنوز بهترین راه مقابله و مبارزه با این ویروس عالمگیر و خطرناک است.

حال باید بررسی شود که علت افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در برخی استان‌های کشور و از جمله خوزستان نسبت به دیگر شهر‌ها چیست؟

جهانپور: خوزستان در وضعیت طغیان قرار دارد - اسپوتنیک ایران
جهانپور: خوزستان در وضعیت طغیان قرار دارد

در این زمینه، چنانچه علی ربیعی، سخنگوی دولت روز در روز 24 اردیبهشت و در حاشیه جلسه هیئت دولت بیان داشت: " امیدواریم مردم خوزستان با این تجربه تلخی که بود، مراعات بیشتری کنند چرا که عید فطر را پیش رو داریم و پروتکل‌های بهداشتی باید مراعات شود. طبق گزارشی که در جلسه امروز مطرح شد، علت اصلی افزایش ابتلا به کرونا در استان خوزستان، تجمع مردم در مراسم‌های عروسی و عزاداری و تعطیل نکردن تجمعات شان بود."

از طرف دیگر، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان درباره علت افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان خوزستان به خبرنگاران گفت: " شاید یکی از دلایل افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان، انجام روزانه یک هزار و 200 تست از افراد مشکوک به این بیماری در سطح استان باشد."

وی همچنین به کمتر رعایت کردن فاصله اجتماعی از سوی شهروندان در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: " عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تشکیل اجتماعات در شهر‌های استان نیز به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان دامن زده است."

استاندار خوزستان با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا در سطح استان خوزستان تاکنون 355 فوتی بر اثر کرونا داشته‌ایم، افزود: " تعداد مبتلایان به این بیماری در استان نیز بیش از 5 هزار نفر بوده است، اما این میزان هنوز کمتر از نرخ متوسط کشوری است."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала