لزوم رونمایی از سیاستهای جدید ضد تورم در ایران

© Photo / IRNAلزوم رونمایی از سیاستهای جدید ضد تورم در ایران
لزوم رونمایی از سیاستهای جدید ضد تورم در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با توجه به برآوردهای انجام شده در خصوص تورم بالای ۳۰ درصد در سال جاری لازم است بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ایران از سیاستهای جدید ضد تورم رونمایی کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم،  بر اساس آمار و اطلاعات مرکز آمار ایران، تورم بر مبنای شاخص قیمت مصرف کننده در مناطق شهری در سال 1398 در مجموع روندی نزولی را طی کرده است. نرخ تورم در زمستان به 36,5 درصد رسیده که در مقایسه با فصل گذشته 2.8 واحد درصد کاهش یافته است. با توجه به این که تورم نقطه به نقطه همچنان کمتر از تورم سالانه بوده و در زمستان به 25.1 درصد رسیده، روند نزولی تورم سالانه طی فصل نخست سال 1399 ادامه خواهد داشت. 

روایت جالب روحانی درباره علت اعلام تومان به عنوان واحد رسمی پول ایران  - اسپوتنیک ایران
روایت جالب روحانی درباره علت اعلام تومان به عنوان واحد رسمی پول ایران

بر این اساس در صورت تداوم این روند و بدون درنظر گرفتن آثار تورمی سیاست‌های انبساطی پولی بانک مرکزی در پاسخ به کرونا، تورم سالانه سال 1399 در فصل بهار برابر با 27,2 درصد با انحراف معیار 0.8 واحد درصد تخمین زده می‌شود.

شاخص قیمت گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به فصل پاییز رشد قابل توجهی داشته است،  با این وجود نقش آن در افزایش شاخص قیمت کل نزدیک به یک چهارم است که تقریبا برابر با سهم مخارج آن درسال پایه است ولی گروه حمل و نقل با سهم مخارجی معادل 9,4 درصد، نزدیک به 39 درصد از تورم شاخص کل در فصل زمستان را به خود اختصاص داده که دلیل آن افزایش کرایه‌های حمل و نقل بوده است. 

در همین راستا در جدیدترین گزارش دفتر امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه آمده است، در صورت اجرای سیاست‌های اعطای تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی به حمایت از بنگاه‌های صنعتی و خانوارهای متاثر از شیوع ویروس کرونا، تشدید کسری بودجه بدلایل مختلف از جمله رکود اقتصادی امهال مالیاتی، افزایش نقدینگی سیال ناشی از رشد سهم حساب‌های جاری در شبکه بانکی برآورد نرخ تورم سال 1399 حدود 34 درصد برآورد می‌شود. 

حدود 2 ماه قبل  رئیس کل بانک مرکزی گفته بود، نقدینگی را کنترل کرده ایم و البته هدف بانک مرکزی در سال 99 کنترل انحصارات است، این در شرایطی است که هیچ یک از پیش بینی‌های بانک مرکزی برای سال آینده تورم بالای 20 درصدی را نشان نمی‌دهد، بنابراین انتظاراتی که برای تورم بالا بر رشد نقدینگی مطرح می‌شود، صحت ندارد. فاکتورهای موجود حکایت از آن دارد که تورم سال آینده کمتر از 20 درصد است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала