روایت جالب روحانی درباره علت اعلام تومان به عنوان واحد رسمی پول ایران

© REUTERS / Raheb Homavandiروایت جالب روحانی درباره علت اعلام تومان به عنوان واحد رسمی پول ایران
روایت جالب روحانی درباره علت اعلام تومان به عنوان واحد رسمی پول ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام کردن علت اعلام تومان به عنوان واحد پول رسمی به جای ریال اینست که هیچکس واژه "ریال" استفاده نمی کند و ایرانیان در همه حاسبات خود از تومان استفاده می کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های ایران، روحانی در ادامه به برداشته شدن ۴ صفر از پول ایران اشاره کرد و گفت: سالیان درازی بود یک پول ملی‌ای روی کتابت و نوشتار و یک پول ملی هم در گفتار داشتیم. وقتی خریدی می‌کردیم می‌گفتیم این کیلویی چند، می‌گفت کیلویی هفت تومان، وقتی می‌رفتیم بانک می گفتیم پول می‌خواهیم می گفت ۷هزار ریال می‌خواهی، ۷۰ هزار ریال می‌خواهی بعد می‌کردیم که ۷۰ هزار یعنی همان ۷ هزار تومان بانکی دو مرتبه سوال می کرد ۷ هزار تومان می خواهی آخر هم اشتباه می شد.

رییس جمهوری ایران با بیان اینکه بسیاری از اشتباهات حساب در بانک به خاطر ریال و تومان است، گفت: هم مردم و هم آن کارمند بانک اشتباه می‌کنند. خود مسوولین هم دچار اشتباه میشدند به عنوان مثال میخواهیم برای مردم بگوییم برای این پروژه چقدر هزینه شده است وقتی روی کاغذ می خوانیم نوشته هفتصد میلیارد ریال بعد گفته می شود هفتصد میلیارد ریال یعنی چی می‌گوییم مقصود ۷۰ میلیون تومان است. این چه حساب و کتاب و واحد پول ملی است که یک همیشه یک مفسر کنار آن باید باشد اینقدر مجمل است که مفسر می خواهد.

حذف چهار صفر از پول ایران - اسپوتنیک ایران
دستاوردهای حذف ۴ صفر از پول ملی برای اقتصاد ایران

وی یادآور شد: پولی ملی داشتیم که هیچ وقت در عمل آن را نمی‌دیدیم. پول ملی ما چیست، ریال است. قدیم‌ترها سکه یک ریالی بود که البته آن‌هم الان دیگر نیست.  واحد پول ملی ما ریال است اما در زندگی مردم اصلا حضور ندارد بنابراین برای این که ذهن مردم را از یک محاسبه بی‌خود خلاص کنیم و بخشی از وقت مردم سر این تومان و ریال تلف نشود این کار را انجام دادیم بعد بعضی‌ها در روزنامه می نویسند که آیا این کار آثار تورمی دارد.

روحانی ضمن تشکر از مجلس به خاطر تصویب لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: من خودم که اصرار داشتم این لایحه به مجلس داده شود به دلیل این بود که می‌خواستم مردم در زندگی راحت شوند. نوشتن و گفتار یک طور باشد و در ذهن خود ۱۰ طور محاسبه نکنند بنابراین آن چیزی را که در عمل مردم قبول دارند تومان است. تمام معاملات مغازه ها هم از دست فروش گرفته تا فروشگاه‌های بزرگ از تومان استفاده می کند.  

رییس جمهور افزود: دولت خود را از مردم جدا کرده بود یعنی مردم با تومان صحبت می کردند و دولت با ریال می نوشت. باز دولت هم می خواست حرف بزند با تومان حرف می زد. بنابراین ما با این کار مشکل فرهنگی – اجتماعی را حل کردیم. محاسبات مردم را تسهیل کردیم. دنبال هم تعداد زیادی صفر بود که با حذف آن رقم را هم کوچک کردیم.  

وی ادامه داد: تعداد زیادی از کشورها این کار کردند که البته  بعضی ها فقط صفر را کم کردند ولی واحد پول ملی را عوض نکردند. بعضی ها هم اسم واحد پول ملی را عوض کردند. کشورهای آسیای مرکزی بعد از استقلال از شوروی سابق همه یک واحد پول جدید برای خود درست کردند. ترکیه چند صفر از پول خود را برداشت. کشورهایی ۱۲ صفر و کشورهایی ۶ صفر در یک روز برداشتند.  

روحانی گفت: ما جزو کشورهایی هستیم که می خواهیم هم واحد پول ملی ما واحدی پول ملی باشد که ملت در زبان همیشه می گفتند. مردم تومان یا قران داشتند. بعضی‌ها با تومان حرف می زدند یا بعضی ها با قران حرف می زدند بنابراین ما می خواهیم که با تومان حرف بزنیم.  

رئیس جمهور ایران گفت: تغییر واحد پول از نظر بین المللی خیلی بهتر است. وقتی با یورو  واحد پول را با اروپا مقایسه کنیم؛ اینکه بگوییم یورو « ۱۷۰هزار ریال» است یا بگوییم یورو « ۱۷ تومان» است، یعنی چهار صفر واحد پول برداشته می‌شودکه هم گفتن آن راحت است و هم زیباتر است و هم محاسبه  آن آسان تر است و  با ذهن مردم کاملا منطبق است.

وی تغییر واحد پول و حذف چهار صفر را اقدام مناسب و به نفع کشور ارزیابی کرد و افزود: کار مبارکی انجام شده است و بعید می‌دانم این موضوع از نظر رشد اقتصادی و تورم خیلی تاثیر داشته باشد، بلکه بیشتر سهولت در حسابگری و زیباتر شدن پول ملی در برابر پول‌های خارجی ایجاد می کند و اینکه دیگر لازم نیست مردم هر روز یک محاسبه ذهنی اضافی درباره واحد پول انجام دهند و گفتار و نوشتار آنها یکی می‌شود.  

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران روز دوشنبه با تصویب لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مقرر کردند که واحد پول ایران از ریال به تومان (برابر با ۱۰۰ قران) تغییر کند.  هنگام مبادله ، 10 هزار ریال برابر یک  تومان خواهد بود.

تومان تا سال 1932 میلادی که ریال جای آنرا گرفت،  واحد پول رسمی ایران بود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала