دستاوردهای حذف ۴ صفر از پول ملی برای اقتصاد ایران

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / حذف چهار صفر از پول ایران
حذف چهار صفر از پول ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس: اجرای طرح مزایایی مانند تقویت موقت و روانی پول ملی، کاهش هزینه ضرب، چاپ و امحای پول و تسهیل امور حسابداری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، به نظر کارشناسان، اجرای آن مزایایی مانند تقویت موقت و روانی پول ملی، کاهش هزینه ضرب، چاپ و امحای پول و تسهیل امور حسابداری را به همراه خواهد داشت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور مقرر کردند که واحد پول ایران از ریال به تومان (برابر با ۱۰۰ قران) تغییر کند. البته قرار است که روند تبدیل واحد پولی به صورت تدریجی اجرا شود. بر این اساس، در دو سال ترتیبات اجرای این طرح فراهم شده و سه سال نیز دوره گذار خواهد بود که در این دوره هر دو واحد پولی (ریال و تومان) به صورت همزمان اعتبار خواهند داشت.

یورو فقط 17 تومان - اسپوتنیک ایران
بحران کرونا: اتحادیه اروپا به دنبال توزیع پول در بین مردم با هلیکوپتر است!

میثم رادپور کارشناس اقتصادی در این باره گفت:« حذف چهار صفر به دلیل اینکه تغییری در ارزش پول و کالا ایجاد نمی‌کند یک طرح خنثی به شمار می‌رود، بنابراین، اجرای این طرح نمی‌تواند تاثیر بزرگی بر متغیرهای اقتصادی کشور داشته باشد.حذف چهار صفر هیچ تاثیر تورمی واقعی ندارد. حتی به نظر می‌رسد که در بخش «مالی-رفتاری» و روانی نیز این طرح تاثیری نداشته باشد و شاهد تغییری در قیمت ها نخواهیم بود.

از مزیت‌های حذف چهار صفر، تسهیل فعالیت‌های مربوط به حسابداری است که باعث روان شدن اعداد می‌شود.به دلیل بالا رفتن قیمت ها و تورم، اسکناس‌ها و سکه های موجود فاقد ارزش چندانی بوده و به همین دلیل به تعداد زیاد باید چاپ شوند که این موضوع، هزینه زیادی را به کشور تحمیل می کند.

اما این اقدام می تواند در کوتاه مدت از نظر روانی تاثیر مثبتی داشته باشد، اکنون هر یورو حدود ۱۷ هزار تومان ارزش دارد، اما در واحد پولی جدید ارزش فعلی هر یورو معادل ۱۷ تومان می شود».

رییس کل بانک مرکزی نیز در این باره گفت: حفظ حیثیت ظاهری پول ملی بسیار مهم است. در حال حاضر پول ملی با دلار و یورو بسیار اختلاف دارد و رابطه پول ملی با دلار  ۰.۰۰۰۰۰۶ است که رابطه بسیار ضعیفی در دنیا محسوب می‌شود. از مهم ترین مزیت‌های حذف چهار صفر، تسهیل فعالیت‌های مربوط به حسابداری است که باعث رند و روان شدن اعداد می‌شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала