آمریکا با ادامه فشار بر ایران به دنبال چیست؟

© REUTERS / Carlos Barria آمریکا با ادامه فشار بر ایران به دنبال چیست؟
آمریکا با ادامه فشار بر ایران به دنبال چیست؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناس علوم سیاسی: ایالات متحده با ادامه دادن بر اعلام فشار به ایران به چه چیزی امید بسته است؟

به گزارش اسپوتنیک، ایالات متحده قصد دارد تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. آندری کوشکین، تحلیلگر سیاسی نظامی، درباره اقدامات واشنگتن اظهار نظر کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز با استناد به منابع موجود در دولت می نویسد: " ایالات متحده آماده است تا تحریم تسلیحاتی علیه تهران را تمدید و یا تجدید تحریم های شدیدتر را اعمال کند.

براساس مطالب این نشریه، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در حال کار بر روی طرحی است كه براساس آن، واشنگتن قادر خواهد بود از موقعیت توافق هسته ای با ایران بهره ببرد، علیرغم اینکه آمریكا رسماً در سال 2018 از آن خارج شده است.

اقدام جدید آمریکا برای حفظ تحریم های تسلیحاتی ایران - اسپوتنیک ایران
اقدام جدید آمریکا برای حفظ تحریم های تسلیحاتی ایران

به گفته یک منبع، روسیه و چین ممکن است تصمیم برای تجدید سلاح های تسلیحاتی علیه تهران را وتو کنند. در پاسخ، واشنگتن مشاركت رسمی خود در توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک را یادآور خواهد شد و سپس ایران را به نقض توافق متهم می كند. پس از آن مقامات آمریکایی قصد دارند تحریم های شدیدتر علیه ایران را تمدید کنند.

مایک پمپئو به نیویورک تایمز گفت: " "ما نمی توانیم اجازه دهیم جمهوری اسلامی ایران پس شش ماه سلاح های معمولی بخرد. رئیس جمهور (باراک) اوباما هرگز نباید موافقت خود را برای پایان دادن به تحریم سازمان ملل اعلام کرد. ما آماده هستیم تا از تمام توانایی های دیپلماتیک خود استفاده کنیم تا اطمینان حاصل شود که تحریم تسلیحاتی در شورای امنیت سازمان ملل باقی می ماند."

این نشریه می گوید، تحریم های شدیدتر علیه ایران باید در پاییز شروع شود، هنگامی که مرحله اول این بیماری همه گیر به پایان برسد.

در برنامه رادیو اسپوتنیک، رئیس گروه علوم سیاسی و جامعه شناسی دانشگاه پلخانوا، آندری کوشکین درباره اقدامات ایالات متحده اظهار نظر کرد.

سازمان ملل خواستار خویشتن داری ایران و آمریکا شد - اسپوتنیک ایران
سازمان ملل خواستار خویشتن داری ایران و آمریکا شد

وی گفت: " ایالات متحده همچنان بر موضع ایران در خاور‌میانه به صورت بسیار فعال فشار وارد می کند. ایران در سخت ترین شرایط قرار گرفته است: از یک طرف انواع تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده و از سوی دیگر، سطح بالای بیماری (همه گیری). در این شرایط، ایالات متحده به اعمال فشار ادامه می دهد به این امید که انقلابی در داخل رخ دهد که رژیم ناخواسته ایالات متحده آمریکا را از بین ببرد و حاکمان طرفدار آمریكا به قدرت برسند. اما همه تلاشهای ایالات متحده، با تاسف برای آنها، موفقیتی به بار نمی آورد."

به گفته وی، ایران قبلاً نشان داده است که آماده مبارزه با آمریکایی ها است.

آندری کوشکین گفت: "حادثه ای که در اوایل سال جاری رخ داد این بود که ترامپ تصمیم گرفت شخص سوم را در ایران (سپهبد سپاه) قاسم سلیمانی را از میان بردارد و درجواب با سیلی ایران و نمایش قدرت این کشور برای ایستادگی در برابر ایالات متحده مواجه شد. وی افزود: "بدترین چیز برای ایالات متحده این است که آنها کشورهایی را در با خود متحد می کنند که از سیاست آمریکا ناراضی هستند."

حزب الله عراق  - اسپوتنیک ایران
آمریکا مسئول پیامدهای ترور سلیمانی و مهندس

یادآور می شود که ایران و شش کشور مذاکره کننده بین المللی برای حل مشکل دیرینه انرژی هسته ای ایران در ژوئیه 2015 به توافق تاریخی رسیده اند. مذاکرات چند ماهه با تصویب برنامه جامع اقدام مشترک به پایان رسید که اجرای آن به طور کامل تحریم های اقتصادی و مالی که پیش از این توسط شورای امنیت سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده بود را حذف خواهد کرد.

در این توافق نامه شرط گذاشته شده است که تحریم تسلیحاتی در مدت 5 سال از ایران برداشته می شود، تحویل تسلیحات زودتر امکان پذیر است، اما فقط با اجازه شورای امنیت سازمان ملل. این توافق نامه به شکل اصلی خود حتی سه سال دوام نیاورد: در ماه مه 2018، ایالات متحده به طور یک جانبه از آن خارج شد و بازگشت تحریم های سختگیرانه علیه تهران را اعلام کرد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала