اپراتور رادیویی روس سیگنالی از ماهواره نظامی ایران دریافت کرده است

© Photo / IRNAاپراتور رادیویی روس سیگنالی از ماهواره نظامی ایران دریافت کرده است
اپراتور رادیویی روس سیگنالی از ماهواره نظامی ایران دریافت کرده است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده اپراتور رادیویی آماتور روس، اولین ماهواره نظامی ایران "نور" یک ماهواره کوچک در اندازه یک تاسواره است.

به گزارش اسپوتنیک، اپراتور رادیویی آماتور روس، دیمیتری پاشکوف گفت که وی توانسته است سیگنالی از اولین ماهواره نظامی ایران دریافت کند، بر اساس ساختار سیگنال، این متخصص احتمال می دهد که دستگاه منتشر کننده این ماهواره مشابه نمونه هایی است که در چین و اروپا تولید می شود.

پاشکوف گفت: "من نه تنها سیگنال را دریافت کردم، بلکه آن را "به صورت خام" دریافت کردم، یعنی تله متری یا دوری سنجی (اطلاعات مربوط به وضعیت سیستم های ماهواره ای) را رمزگشایی کردم. اگر تلاش بکنید، می توانید اطلاعاتی که ماهواره با پارامترهای خاص مخابره می کند را رمزگشایی کنید."

عبور ماهواره نظامی ایران از فراز تل آویو و فلوریدا  - اسپوتنیک ایران
فیلم پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران

به گفته وی، غیرمنتظره ترین چیز برای او این بود که سیگنال با فرکانس 400 مگا‌هرتز و با مدولاسیون FSK (کلیدزنی تغییر فرکانس) پیش می رود. بنابراین، ماژول دستگاه انتقال اطلاعات ماهواره ایران شبیه به دستگاههای تولید شده، به عنوان مثال در چین و اروپا است.

چنین تجهیزات در بسیاری از ماهواره های تجاری کوچک، از جمله دستگاه های دانشجویی - به اصطلاح تاسواره (کیوبست) ها - نصب شده است. 

پاشکوف گفت: "با در نظر گرفتن شکل دستگاه که در فیلم پرتاب نشان داده شده است، این یک تاسواره ساده 6U با ابعاد 20 در 30 سانتی متر است."

وی همچنین معتقد است با توجه به عدم ثبات سیگنال دستگاه، به احتمال زیاد ماهواره می چرخد و تا زمانی که تثبیت نشود شروع به کار نمی کند. به نظر اپراتور آماتور رادیویی، پس از آن، برای انتقال داده ها از ماهواره، یک کانال ارتباطی با سرعت بالاتر با زمین درگیر خواهد شد.

  پیشتر در صبح چهارشنبه، نیروی نظامی ایران با موفقیت به گفته آنها، توسط پرتابگر ماهواره قاصد، اولین ماهواره نظامی "نور" را در مدار 425 کیلومتری قرار داد. پیش از این، ایران ماهواره های غیرنظامی را به مدار فرستاده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала