واکنش ایران نسبت به مواضع آمریکا در خصوص پرتاب ماهواره نور به فضا

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سید عباس موسوی
سید عباس موسوی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موسوی: توسعه علم و فناوری در عرصه هوافضا حق قانونی ملت ایران است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به مواضع اخیر آمریکا با تأکید بر اینکه توسعه علم و فناوری به‌ویژه در حوزه هوافضا حق قانونی ملت ایران است، پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «نور» را اقدامی صلح‌آمیز و در راستای سیاست‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران خواند.

موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این خصوص گفت:« پیشرفت های علمی و فناوری بویژه در حوزه هوافضا را حق ملت ایران است و قطعا اینگونه دخالت ها در عزم ملت ایران برای پیشرفت خللی ایجاد نخواهد کرد.

هیچ قطعنامه ای ایران را از پرتاب ماهواره به فضا منع نمی کند و استناد آمریکا به قطعنامه 2231 قطعا بی جا و خلاف واقعیات است. طُرفه آنکه قطعنامه 2231 شورای امنیت قطعنامه ای است که رژیم آمریکا با خروج خود از برجام آنرا نقض کرده و همچنان دیگر کشورهای مستقل را برای نقض آن آشکارا تحت فشار قرار می دهد.

پنتاگون بدنبال هک کردن ماهواره های نظامی  - اسپوتنیک ایران
پنتاگون بدنبال هک کردن ماهواره های نظامی

وزارت امور خارجه آلمان در حالی درخصوص پرتاب ماهواره ساخته شده با تلاش مهندسان ایرانی ابراز نگرانی می کند که وزیر دفاع این کشور تصمیم خود برای خرید جنگنده با قابلیت حمل بمب هسته ای را رسانه ای کرده است. اینگونه سیاست های یک بام و دو هوا امنیت منطقه و اروپا و جهان را تهدید می

ماهواره نور با اهداف صلح آمیز و در راستای سیاست دفاعی ایران است».

ماهواره نور به‌عنوان نخستین ماهواره نظامی ایران با ماهواره‌بر ۳ مرحله‌ای قاصد از کویر مرکزی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت پرتاب شده و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. دیرتر ژنرال جان هیتن معاون رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریكا ، اظهار داشت ایالات متحده پرتاب فضایی ایران را مشاهده نمود اما خاطرنشان كرد كه وی در مورد موفقیت آمیز بودن این پرتاب اطلاعاتی ندارد.

اسکادریل شماره 18 كنترل فضای نیروی هوایی آمریكا مستقر در پایگاه هوایی وندنبرگ (كالیفرنیا) ، كلیه اشیای مصنوعی موجود در مدار زمین  را ردیابی ، رهگیری و شناسایی می كند.

یادآور می شود از سال 2009 ، ایران پنج ماهواره را با موفقیت به مدار زمین پرتاب کرده  از جمله چهار ماهواره با استفاده از موشک سفیر بوده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала