چرا کوه‌ها در کرمان فروخته می‌شوند؟

© Photo / Public domain / Betta27 منطقه کوهستانی کرمان در ایران
منطقه کوهستانی کرمان در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کوهپایه منطقه‌ای خوش آب و هوا و بکر در شرق شهر کرمان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، کوهپایه تا چندی قبل زیبا و البته بکرترین روستای نزدیک به شهر کرمان بود اما طی سال‌های اخیر فروش کوه‌ها سرعت بیشتری بخود گرفته است.

اما این روزها در منطقه  کوهپایه و روستاهای این منطقه چه در جلگه مرکزی و چه در روستاهای کوهستانی منطقه از جمله ده لولو، انارستان وامق آباد و ده شیب و ده‌ها روستای زیبای دیگر کمتر اثری از مزرعه و باغ و حیوانات اهلی روستاییان دیده می‌شود و دیگر خبری از خانه‌های سنتی روستایی‌ها نیز نیست. تا چشم کار می‌کند ویلا در این روستاها ساخته شده و سقف‌های رنگارنگ شیروانی ویلاهای چند میلیاردی جای خانه‌های ساده و زیبای گنبدی روستاییان را گرفته است.

مرکز اسناد فرهنگی آسیا در ایران منحل شد - اسپوتنیک ایران
اجاره ویلا در تهران، چند میلیون؟+عکس

مردم روستا به خصوص سالمندان هر روز در کنار خیابان‌ها و جاده‌ها شاهد رفت و آمد خودروهای چند میلیونی و میلیاردی کرمانی‌ها برای رسیدن به ویلاها هستند. در برخی از این روستاها که دیگر زمینی برای خرید و فروش و ساخت ویلا باقی نمانده است فروش کوهها و ساخت و ساز بر روی کوه‌ها و تپه‌ها  مشاهده می‌شود و در کنار تخریب منابع طبیعی و حیات وحش منطقه هر روز از تعداد مزارع و باغ‌ها نیز کاسته می‌شود.

خانه‌های روستایی که در گذشته ارزشی نداشتند حالا با قیمت‌های مختلف و سرسام‌آور دست به دست می‌شوند و روستایی که فروش زمین خود را پر درآمد تر از یک سال کشاورزی می‌بیند به سادگی زمین‌ها را به دلالان و متقاضیان ساخت ویلا واگذار می‌کنند و عطای کشاورزی را به لقایش می‌بخشد.

در برخی از روستاها خانه‌ها در دامنه کوه‌ها ساخته شده و یا در حال ساخت هستند و مشخص نیست چرا مسئولان مربوطه محلی و شهرستانی و اداره مسئول در اجرای طرح‌های هادی و روستایی در این خصوص ورود نمی‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала