جزییات طرح سه فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور

© Sputnik / SHAجزییات طرح سه فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور
جزییات طرح سه فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عده‌ای از نمایندگان مجلس ایران طرح سه‌فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور را مطرح کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه شرق، عده‌ای از نمایندگان مجلس ایران طرح سه‌فوریتی قرنطینه یک ماهه کشور را مطرح کردند. طرح تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شده و حالا تلاش‌ها برای در دستور کار قرار گرفتن آن در جلسه علنی سه‌شنبه ادامه دارد.

صحبت از طرحی یک ماده‌ای با 11 تبصره است که اصل 79 قانون اساسی را مورد استناد قرار داده است؛ اصلی که تا کنون مورد استفاده قرار نگرفته و براساس آن " برقراری حکومت نظامی ممنوع است. در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی موقتا محدودیت‌های ضروری را برقرار کند، ولی مدت آن به‌هرحال نمی‌تواند بیش از 30 روز باشد و درصورتی‌که ضرورت باشد دولت موظف است مجددا از مجلس کسب مجوز کند."

نزدیک به 4 میلیارد نفر در قرنطینه هستند - اسپوتنیک ایران
نزدیک به 4 میلیارد نفر در قرنطینه هستند

جزییات طرح:

طبق این طرح پس از "قرنطینه کامل کل کشور"، "تامین مایحتاج دهک‌های پایین جامعه و واریز حقوق کامل دو ماهه برای تمامی آنها به‌صورت پیش‌تراکنش" و "واریز کمک‌معیشتی دو ماه پیشِ رو برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که استثنائا در این دو ماه باید این مبلغ دو برابر شرایط عادی باشد" پیش‌بینی شده است. منابع مالی نیز که در این طرح آمده "عدم فروش بنزین سهمیه‌ای و ارائه آن به‌صورت کاملا آزاد با نرخ واحد سه‌هزار تومان" و برداشت یک میلیارد دلار مورد نظر دولت از صندوق توسعه ملی است. یکی‌دیگر از منابع در این طرح "مبلغ واریزی از صندوق پول جهانی" در نظر گرفته شده است. البته هنوز رایزنی‌ها با این صندوق برای اخذ وام ادامه دارد.

پروانه سلحشوری، نماینده تهران و از امضا کنندگان این طرح، در این زمینه به روزنامه شرق گفت: " ضرورت قرنطینه هنوز احساس می‌شود. هدف این طرح نیز نه فشار به دولت که همکاری با دولت است. ممکن است فشاری روی دولت باشد که نتواند قرنطینه را اعمال کند. البته دولت حتی از واژه قرنطینه نیز هراس دارد و واژه‌های دیگری به جای آن به کار می‌برد و این شاید به‌دلیل تعریفی است که از قرنطینه وجود دارد و دولت نمی‌تواند آن را اجرائی کند. اما باید توجه داشت که ما در دوران گذار هستیم و تجربه جهانی نشان داده که کمتر شدن تماس‌ها و ارتباطات منجر به کنترل بیماری شده است. هدف قرنطینه نیز به‌تعویق‌انداختن تبعات این بیماری است تا این پاندمی در سطح جهان شدت پیدا نکند و از اپیدمی آن در سطح کشور نیز جلوگیری شود."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала