دستور العمل دفن اجساد بیماران کرونایی در ایران مشخص شد

© REUTERS / NIAID-RMLدستور العمل دفن اجساد بیماران کرونایی در ایران مشخص شد
دستور العمل دفن اجساد بیماران کرونایی در ایران مشخص شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویروس کرونا باعث شده است تا اجساد افرادی که بر اثر این ویروس درگذشته‌اند، در سکوت دفن شوند و کفن و دفن و مراسم یادبود آنها نیز در نهایت حداقلی برگزار شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، وزارت بهداشت ایران نیز پروتکلی برای دفن اجساد افراد مبتلا به کرونا تعیین کرده که براساس آن فرد متوفی بر اساس دستورالعمل‌ها و رعایت موازین بهداشتی به خاک سپرده می‌شود.

بیش از 300 نفر در ایران بر اثر مسمومیت با الکل جان خود را از دست دادند - اسپوتنیک ایران
بیش از 300 نفر در ایران بر اثر مسمومیت با الکل جان خود را از دست دادند

مجید تاجیک، رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از شرایط و دستورالعمل مراسم تدفین جانباختگان مبتلا به کرونا توضیح داد و گفت: افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند، ابتدا گندزدایی می‌شوند. پس از انجام این مرحله، این افراد را در داخل کیسه‌های مخصوص قرار می‌دهند و با آمبولانس‌های ویژه‌ای آنها را به آرامستان انتقال می‌دهند؛ البته بعد از انتقال، آمبولانس‌های حمل کننده این اجساد نیز ضدعفونی می‌شوند.

در آرامستان‌ها نیز پروسه دیگری انجام می‌شود؛ به این شکل که در آنجا افرادی که کاملاً وسائل حفاظت فردی دارند اجساد را از کیسه‌ها خارج می‌کنند. اگر شرایط بهداشتی وجود داشته باشد حتی می‌توان این اجساد را با حفظ شرایط و رعایت نکات لازم غسل دهند و اگر شرایط بهداشتی برای غسل مهیا نباشد، حداقل این است که این اجساد را تیمم می‌دهند که این تیمم نیز باید با لباس حفاظت فردی و رعایت موارد حفاظتی انجام شود.

موضوع دیگر این است که بعد از غسل یا تیمم این اجساد مجددا گندزدایی می‌شوند که از هیپو کلریت سدیم نیم درصد برای گندزدایی استفاده می‌شود و مجدداً جنازه را بسته‌بندی کرده، در داخل نایلون قرار می‌دهند و در نهایت دفن می‌کنند.

قبری که برای دفن این اجساد حفر می‌شود باید حداقل دو متر عمق داشته باشد که عمق این قبر بستگی به سطح آب‌های زیرزمینی نیز دارد؛ یعنی اگر سطح آب زیرزمینی بالاست، باید آن قبر نیز ایزوله شود.

در روسیه برای اشخاصی که مقررات قرنطینه را نقض کنند پیامک ارسال می شود - اسپوتنیک ایران
در روسیه برای اشخاصی که مقررات قرنطینه را نقض کنند پیامک ارسال می شود

بعد از آن ابتدا یک لایه آهکی در انتهای قبر پاشیده می‌شود و جسد را در قبر می‌گذارند و بر روی آن خاک می‌ریزند که این موارد نیز باید در شرایط کاملاً ایمن انجام شود؛ ضمن اینکه باید سطح خاکی که روی مزار این اجساد ریخته می‌شود نیز 30 سانتی متر بالاتر از بقیه قبور باشد؛ برای اینکه اگر قبر فرونشست، مشکلی ایجاد نشود. به دلیل اینکه ویروس در داخل بدن فرد جانباخته وجود دارد و در اثر فعل و انفعال و تجزیه‌ای که صورت می‌گیرد، باید این نکات رعایت شود.

وی تاکید کرد افرادی که برای مراسم تشییع می‌روند و یا هر پروسه مربوط به آن، گندزدایی لازم را انجام دهند و از خوردن و آشامیدن خودداری کنند. از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن یکدیگر اجتناب کنند و به عرض تسلیت شفاهی، بدون تماس اکتفا کنند. حداقل فاصله یک و نیم متری را با یکدیگر رعایت کنند؛ ضمن اینکه حداقل تعداد افراد در چنین زمان‌هایی در مراسم شرکت کنند تا ازدحامی ایجاد نشود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала