مسمومیت‌های ناشی از مصرف ضدعفونی‌کننده‌های الکلی در ایران

اشتراک
ذهنیت این که شُرب الکل می‌تواند از ابتلا به بیماری کووید-19 پیشگیری کند، کاملا غلط است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، دکتر شادنیا عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت این ذهنیت که شُرب الکل می‌تواند از ابتلا به بیماری کووید-19 پیشگیری کند، کاملا غلط است و هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

وی در ادامه افزود:«متاسفانه از شهرهای مختلفی چون اهواز، البرز، تهران مواردی از این اقدام گزارش شده است. مشخص آن است که در چند روز گذشته شاهد افزایش موارد مسمومیت با الکل سمی متانول بودیم که دلایل مختلفی داشته است.

روسیه به ایران ماسک و تجهیزات پزشکی ارسال می کند - اسپوتنیک ایران
روسیه به ایران ماسک و تجهیزات پزشکی ارسال می کند

یکی از دلایل این اقدام، این بوده است که برخی افراد و بیماران تصور می‌کردند که از آنجایی که محلول‌های الکلی که نقش ضدعفونی‌کننده برای دست و سطوح دارند و ویروس کرونای جدید، نسبت به ترکیبات الکلی حساس است و از بین می‌رود، می‌توان برای شُرب هم از آن استفاده کرد و بنابر همین تصور غلط و غیر علمی اقدام به شُرب الکل کرده‌اند، با این ذهنیت که شاید شُرب الکل بتواند از ابتلایشان به بیماری کووید-19 پیشگیری کند.

در نتیجه شُرب الکل که در پاره‌ای از موارد الکل متیلیک (که یک الکل کاملا سمی است)، بوده و می‌تواند منجر به بروز مسمومیت‌های شدید و حتی کشنده شود. این اقدام به‌گونه‌ای است که روزانه حدود چهار یا پنج مورد از این اقدام را به من گزارش می‌دهند. حتی به هیچ عنوان مصرف نوشیدنی‌های الکلی هم در این بیماری توصیه نمی‌شود، چراکه هیچ نقش و اثر درمانی و پیشگیری کنندگی در این حوزه ندارد».

بر اساس گزارش‌ها شمار قربانیان الکل تقلبی در اهواز به 20 نفر رسیده است و در استان البرز نیز بر اساس این گزارش7 نفر جان خود را از دست داده‌اند و در تهران نیز تاکنون مرگ 3 نفر تایید شده است. در همین راستا سازمان غذا و دارو روز گذشته ضمن انتشار اطلاعیه‌ای، نسبت به استفاده از متانول یا الکل صنعتی برای ضدعفونی سطوح و دست هشدار داد. از سوی دیگر سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اعلام کرد بر اساس آخرین گزارش، 218 نفر بر اثر مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های اهواز مراجعه کردند. همچنین معاون دادستان عمومی و انقلاب کرج خبر مرگ هفت نفر در استان به دلیل مسمومیت الکلی را اعلام کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала