تردید ایران نسبت به نیت آمریکا در رابطه با افغانستان

© Sputnik / Shiva Abshenasدکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران
دکتر سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موسوی:مسیرهای صلح در افغانستان باید از طریق اجماع بین‌الافغانی طی شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام نمود که مسیرهای صلح در افغانستان باید از طریق اجماع بین‌الافغانی طی شود.

موسوی دراین باره گفت:«طالبان به عنوان گروهی که در افغانستان حضور دارد و نقش‌آفرینی می‌کند، واقعیت انکارناپذیر است. آنچه ایران بر آن تاکید دارد این است که تمام مسیرهای صلح در افغانستان باید از طریق اجماع بین‌الافغانی باشد و تمام احزاب و گروه‌های افغانی در آن حضور داشته باشند و با هدایت دولت مرکزی هم باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ایران: تهران مخالف مذاکرات آمریکا با طالبان است - اسپوتنیک ایران
دبیر شورای عالی امنیت ایران: تهران مخالف مذاکرات آمریکا با طالبان است

دولت ایران با اطلاع دولت افغانستان، تماس‌هایی با طالبان داشته است. آنچه در مورد همکاری و مذاکره طالبان و آمریکا که منجر به توافق در قطر شد، از هر تلاش برای ثبات و امنیت در افغانستان حمایت می‌کنیم ولی به نیت آمریکا تردید داریم. اصل حضور آمریکا در منطقه غیرقانونی است و حق ورود به این منطقه و مسائل داخلی کشورهای منطقه را ندارند و این اقدام‌شان هم بدعت است.

این مسئله ناشی از شکست آمریکا در ورود به منطقه است که هم موجب تداوم بی‌ثباتی و جنگ در منطقه شده است و هم به قول ظریف، برای بزک کردن شکست‌هایشان به این نوع اقدامات روی آورده‌اند.

 این اقدام را احترام به حاکمیت ملی افغانستان نمی‌دانیم بلکه آمریکاییها برای تامین منافع نامشروع خود این اقدام را کردند. ما به دنبال توافق همه گیر با تمامی دولت هستیم. ما گفت‌وگوهای خود را با طالبان مانند گذشته و با اطلاع دولت افغانستان ادامه می‌دهیم و توافق طالبان و آمریکا هم بر این گفت‌وگوها اثری نخواهد داشت».

توافق صلح آمریکا و طالبان توسط زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا و ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی طالبان روز شنبه 29 فوریه در دوحه پایتخت قطر به امضای طرفین رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала