اعتماد: پایین ترین میزان مشارکت مردم ایران، نسبت به انتخابات گذشته

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehاعتماد: پایین ترین میزان مشارکت مردم ایران، نسبت به انتخابات گذشته
اعتماد: پایین ترین میزان مشارکت مردم ایران، نسبت به انتخابات گذشته - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه اعتماد به بیان دلایل کاهش مشارکت مردم ایران در انتخابات اخیر پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اعتماد، میزان مشارکت مردم در انتخابات برآیندی از اعتماد مردم به میزان قرار گرفتن رای‌شان در تحولات و مناسبات حقیقی و حقوقی ساختار قدرت است. به این اعتبار به میزانی که اعتماد مردم بیشتر باشد، بالطبع مشارکت مردم نیز بیشتر خواهد شد و از این منظر کاهش مشارکت مردم در هر انتخابات باید حاوی علامتی روشن به نهادهای قدرت در کشور باشد.

حال آنکه چرا مردم نسبت به انتخابات و صندوق‌های رای انتخابات مجلس یازدهم در مقایسه با مجالس پیشین اقبال به مراتب کمتری نشان دادند را باید در این دلیل اصلی جست‌وجو کرد و هر تحلیلی ذیل این دلیل اصلی قابل ‌اعتنا خواهد بود. اگر مشارکت حداکثری در چهل و یکمین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان یک اولویت است. در صورت پذیرش چنین اولویتی باید به دلایل این بی‌اعتمادی پرداخت. مهم‌ترین دلیل این بی‌اعتمادی کاهش اثرگذاری نهادهای انتخابی در مناسبات حقیقی و حقوقی قدرت در کشور است.

حضور مردم در پای صندوق های رای+ویدیو و عکس - اسپوتنیک ایران
رای‌گیری انتخابات مجلس در ایران+عکس و ویدیو

اینکه یک جریان سیاسی به دلیل حذف‌های پی‌درپی و اصرار بر استفاده از صندوق رای به حداقل‌ها تن دهد و پایگاه اجتماعی خود را برای مشارکت حداکثری بسیج کند، دست‌کم از 96 به این ‌سو، این تجربه را در انتخابات 98 پیش‌روی اصلاح‌طلبان قرار داد که با این راهبرد نه ‌تنها نهادهای انتخابی از جایگاه تراز قانون اساسی جمهوری اسلامی فاصله می‌گیرند بلکه همین رویکرد حذفی و تن دادن به حداقل‌ها موجب تقویت نهادهای غیرانتخابی شده است که در نتیجه‌اش عملا نهادهای انتخابی را به حاشیه برده‌اند. از طرف دیگر اصرار بر این تکرار نه ‌تنها از شدت دوقطبی ایجاد شده بین نهادهای انتخابی و انتصابی نیز نکاسته بلکه از سیاست داخلی تا سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار داده است.

طبیعی است در چنین شرایطی نهادهای انتخابی چه جایگاهی بین افکار عمومی پیدا می‌کنند و کار به جایی می‌رسد که عملا بود و نبودشان تاثیر ملموسی بر زندگی شهروندان نیز نخواهد داشت. در چنین شرایطی حداقل الزام برای بازگشت این اعتماد می‌توانست، برگزاری انتخاباتی به ‌مراتب آزادتر نسبت به انتخابات گذشته باشد که رای‌دهندگان باور کنند، لیست‌های عرضه شده برای انتخابشان نماد «ایران برای همه ایرانیان» است. وقتی مشارکت مردم به پایین‌ترین میزان خود در مقابسه با انتخابات گذشته می‌رسد یعنی جمع وسیع‌تری از شهروندان، امکانی برای انتخاب نمایندگان حداقلی خود را نیز نداشتند و در چنین شرایطی بود که اصلاح‌طلبان در بیش از دو سوم حوزه‌های انتخابیه به‌ خصوص حوزه انتخابیه تهران لیست ندادند و عدم معرفی کاندیداهای مطلوب به این جریان سیاسی تحمیل شد. کوتاه سخن اینکه دلیل کوتاه‌مدت کاهش مشارکت مردم این بود که حتی حداقل‌های تحقق یک رقابت انتخاباتی نیز فراهم نشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала