سد مقاومت دلار 14 هزار تومانی شکسته شد؟

© Sputnik / Ekaterina Chesnokova /  مراجعه به بانک تصاویر دلار
دلار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با مدیریت بانک مرکزی ایران تعادل به بازار برگشته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، رئیس کل بانک مرکزی به افرادی که قصد ورود به بازار ارز را دارند توصیه کرد که ریسک دارایی‌های خود را هم در نظر بگیرند.

وی در ادامه گفت:«ظرف یک سال قبل 3 بار این سد مقاومت شکسته شد ولی باز با مدیریت بانک مرکزی تعادل به بازار برگشت و باز هم این اتفاق می‌افتد.

احتمال کاهش سریع نرخ تورم در ایران - اسپوتنیک ایران
احتمال کاهش سریع نرخ تورم در ایران

رشد نقدینگی 28 درصد بوده و طبق آمار غیررسمی تا آخر بهمن‌ماه نیز همین حدود بوده است. میانگین رشد نقدینگی در 50 سال گذشته، 25 درصد بوده است. البته این خوب نیست ولی ما تلاش می‌کنیم رشد نقدینگی را مدیریت کنیم. ضمن اینکه نقدینگی در مجموع 3 درصد نسبت به میانگین 50 ساله رشد داشته است. تورم سال اینده کمتر از 30 درصد است.

دلیل رشد نقدینگی، رشد خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی است. بانک مرکزی چند میلیارد دلار ارز خریده است و به خاطر خرید این ارزها برای افزایش ذخایر بانک، کمی رشد نقدینگی از میانگین 50 سال گذشته بالاتر رفته است. برخی به اشتباه می‌گویند که رکورد میانگین شکسته شد در حالیکه میانگین رکورد نیست و ماکسیمم رکورد تلقی می‌شود.

هدف بانک مرکزی کنترل انحصارات است، هیچ کدام از پیش‌بینی‌های همکاران بانک مرکزی برای سال آینده تورم بالای 20 درصد را نشان نمی‌دهد. بنابراین انتظاراتی که برای تورم بالا در طی رشد نقدینگی مطرح می‌کنند صحت ندارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала