سفیر ایران در بلاروس: جهت حرکت برنامه هسته‌ای تهران به اروپایی‌ها و آمریکا بستگی دارد

© Sputnik / Tolochko Victorسفیر ایران در بلاروس: جهت حرکت برنامه هسته‌ای تهران به اروپایی‌ها و آمریکا بستگی دارد
سفیر ایران در بلاروس: جهت حرکت برنامه هسته‌ای تهران به اروپایی‌ها و آمریکا بستگی دارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گفته سفیر جدید ایران در مینسک، تا زمان حضور دونالد ترامپ در قدرت درباره بازگشت به برجام تردید وجود دارد.

به گزارش اسپوتنیک، سعید یاری، سفیر جدید ایران در مینسک در خصوص استراتژی تهران برای توسعه برنامه هسته‌ای اظهار داشت: برنامه هسته‌ای ایران یک برنامه کاملاً صلح آمیز است. رهبر ایران بارها اعلام كرده‌اند كه ایران نمی‌خواهد سلاح هسته‌ای تولید كند. استفاده از سلاح هسته‌ای در اعتقادات و عقاید مذهبی ما غیرمجاز و حرام است. ما برای اطمینان دادن به جامعه جهانی، با درک نگرانی‌های موجود برجام را امضا کردیم. ما به توافق بسیار خوبی رسیدیم، این توافق چند جانبه بود. ما با شش قدرت جهانی مذاکراتی انجام دادیم و به توافقی رسیدیم تا جهان مطمئن شود كه برنامه هسته ای ما منحصراً صلح آمیز است.

آمادگی ایران برای عرضه نفت به بلاروس - اسپوتنیک ایران
آمادگی ایران برای عرضه نفت به بلاروس

یاری در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکایی ها به هیچ توافق نامه و هنجار بین المللی متعهد نیستند، آنها در ماه مه سال 2018 از این توافق خارج شدند. در زمان ترامپ  موارد نقض حقوق بین الملل افزایش یافته است. ما به همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه می دهیم و این آژانس بارها و بارها تأیید كرده است كه اقدامات و برنامه های ما صلح آمیز است. آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای یک نهاد صلاحیتدار بین المللی می‌باشد که درباره صلح آمیز بودن و امینت برنامه های هسته‌ای قضاوت می کند. اگر قدرت های بزرگ، رهبران جهانی، تعهدات خود را تحت برجام اجرا کنند، ما آماده بازگشت به این توافق هستیم و به آن پایبند می باشیم.

وی افزود: شرکای ما به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. اروپا در حال حاضر هیچ کاری نمی کند. آنها نمی توانند در مقابل آمریکا مقاومت و به تعهدات خود طبق برجام عمل کنند. طبیعتاً اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند، ما هم آن کار را نخواهیم کرد. این موضوع بستگی به شش قدرت جهانی دارد: اگر آنها به این توافق نامه پایبند باشند، ما نیز از آن پیروی خواهیم کرد. ایران قبلاً ثابت کرده که کاملاً آمادگی انجام تعهدات خود را دارد. واضح است که تا زمانی که ترامپ در قدرت است، در بازگشت به برجام تردید وجود دارد یا می توان گفت این کار تقریباَ غیرممکن است.

سفیر ایران در بلاروس در پاسخ به این سوال که ایران تا چه اندازه آماده است در برنامه هسته‌ای خود پیش رود، بیان داشت: من پیش از این گفتم و یکبار دیگر تکرار می‌کنم که ما همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهیم. این حق مردم ما است که از انرژی اتمی صلح آمیز بهره مند شوند ما می‌خواهیم ببینیم که اروپایی‌ها به طور جدی آماده اجرای تعهدات خود هستند. طبیعتاً مذاکره مجدد درباره برجام امکان پذیر نیست. اگر آمریکایی ها و اروپایی ها مانند گذشته عمل کنند، طبیعی است که ما به برنامه هسته ای صلح آمیز خود ادامه دهیم. اینکه در چه جهتی برنامه هسته ای ما حرکت کند، به اروپایی ها و به آمریکا بستگی دارد. این آمریکا است که از برجام خارج شده است و جهان باید آمریکا را تحت فشار قرار دهد و آن را مجبور به انجام تعهدات خود کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала