وزیر ارتباطات ایران: علت عدم موفقیت «ظفر» ۱۲ ثانیه لعنتی بود

CC BY 4.0 / IRNA / ماهواره ظفر
ماهواره ظفر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمدجواد آذری جهرمی ، وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات ایران اعلام کرد کشور وی فقط 12 ثانیه برای قرار دادن ماهواره ظفرـ 1 در مدار کم آورده است .

به گزارش اسپوتنیک، مقامات ایرانی پیشتر در 9 فوریه  از پرتاب موشک سیمرغ با ماهواره سنجش از راه دور ظفر یک خبر دادند  اما این ماهواره درمدار زمین قرار نگرفت زیرا موشک سیمرغ در مرحله آخر سرعت لازم را کسب نکرد. جهرمی در این رابطه گفته است پرتاب ماهواره ظفر ـ 2 ممکن است در دوره بین ماه های مه و ژوئن انجام شود.

ماهواره ظفر - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ارتباط تحریم و عدم موفقیت "ظفر"

طوری که ایسنا می نویسد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران  اظهار کرد: در ۱۲ ثانیه آخر که سوخت یا توان موتور ماهواره باید افزایش پیدا می‌کرد تا به سرعت مورد نظر دست پیدا کند، این اتفاق نیفتاد و علت این هم می‌تواند به کیفیت سوخت و وزن مرحله دوم ماهواره ارتباط داشته باشد و هم می‌تواند به توان موتور مرتبط باشد.

وی افزود: آنچه که مشخص است این است که اگر موتور ۱۲ ثانیه دیگر فعالیت و سوخت آن کفایت می‌کرد قطعا ماهواره در مدار قرار می‌گرفت و اشکال مرحله قبل که در ماهواره پیام داشتیم برطرف شده بود؛ همانطور که قبلاً گفتم ۹۵ درصد موفق بود ان‌شاءالله این ۱۲ ثانیه لعنتی دفعه بعد برطرف می‌شود.

وزیر ارتباطات همچنین درباره زمان ارسال ماهواره ظفر ۲ خاطر نشان کرد: طراحی، ساخت و تست‌های ماهواره ظفر دو انجام شده و قابلیت های ظفر یک را دارد اما دوربین آن کیفیت بالا تری نسبت به ظرف ۱ دارد و ۱۶ متری است. در برنامه ریزی های انجام شده ان‌شاءالله در خرداد ماه سال آینده بعد از آماده شدن ماهواره بر سیمرغ برای قرار گرفتن در مدار اقدام می‌شود.

جهرمی در واکنش به اظهارات نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مبنی بر دست داشتن در عدم موفقیت ماهواره «ظفر» گفت: ایشان می‌تواند از رویاهایش سخن بگوید و به نوعی خالی‌بندی کند اما در متن پیام به صراحت عنوان نکرده بود که در این برنامه دخالت کرده است و تنها با بازی با واژه‌ها در تلاش بود این مفهوم را القاء کند؛ اصلا چنین موضوعی و ماهواره و سنسورها و چارچوب‌های ماهواره‌بر سیمرغ اطلاعات را ثبت کرده‌اند و مشخص است مشکل چه بوده و هیچ ارتباطی بین این موضوع و سرویس‌های جاسوسی بیگانه دیده نمی‌شود.

وی همچنین حمله هکری هفته گذشته به ایران را بی‌ارتباط با سرویس‌های جاسوسی اسرائیل دانست.

ماهواره‌ی ظفر چند روز قبل به‌ فضا پرتاب شد و بنا به‌ اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به‌ علت نرسیدن به سرعت و ارتفاع مورد نیاز در اقیانوس هند سقوط کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала