در ایران «شربت تریاک» در داروخانه‌ها عرضه می‌شود

© Flickr / United Nations Photoتریاک
تریاک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ستاد مبارزه با مواد مخدر «طرح توزیع متادون از طریق داروخانه‌های منتخب» را تصویب کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، چندی پیش ستاد مبارزه با مواد مخدر «طرح توزیع متادون از طریق داروخانه‌های منتخب» را تصویب کرد.

رئیس انجمن درمانگران اعتیاد ایران اعلام نمود که هنوز سازمان غذا و دارو به دنبال تصویب ضابطه‌ایست تا عرضه سه داروی «بوپرنورفین»، «متادون» و «شربت تریاک» از طریق داروخانه‌ها به بیماران را عملیاتی کند.

مجتبی غالبی، رئیس انجمن درمانگران اعتیاد ایران در ادامه گفت:«عرضه داروهای درمان اعتیاد از طریق داروخانه‌ها به بیماران منتفی است. اختیار تصمیم گیری به کمیته درمان و حمایتهای اجتماعی استانها محول شده است.

در حال حاضر داروهای درمان اعتیاد از طریق دانشگاه‌ها به مراکز درمان اعتیاد توزیع و بیماران دارای اعتیاد می‌توانند داروی تجویز شده از سوی پزشک را مستقیما از مراکز درمان اعتیاد دریافت کنند.  در جلسه 136 ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مقرر شد تا داروهای مخدری که تاکنون از طریق دانشگاه ها به مراکز و از مراکز درمان اعتیاد کشور به بیماران عرضه می‌شد، از طریق داروخانه‌های منتخب بین مراکز درمان اعتیاد توزیع شود، به طوری که هر 20 کلینیک درمان اعتیاد کشور به یک داروخانه‌ وصل می‌شوند و آن‌ها داروی مخدر را بین مراکز درمان اعتیاد توزیع می‌کنند».

واکنش پلیس تهران به پیشنهاد عرضه دولتی مواد مخدر - اسپوتنیک ایران
واکنش پلیس تهران به پیشنهاد عرضه دولتی مواد مخدر

سازمان غذا و دارو با نگرش صنفی خود، ضابطه‌ای را  در دستور کار قرار داد که بر اساس آن داروهای درمان اعتیاد از طریق داروخانه‌ها به بیماران عرضه شود. اما اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان، اظهار کردند که این عملکرد سازمان غذا و دارو که قصد دارد بدون رای کمیته درمان، داروهای مخدر را از طریق داروخانه‌ها به بیماران عرضه کند، منافی منافع مردم و سلامت جامعه است.

رئیس انجمن درمانگران اعتیاد ایران در اینباره گفت: «شبیه چنین طرحی در ایالات متحده آمریکا نیز اجرا و برخی داروهای مخدر به داروخانه‌ها وارد شد. اجرای این طرح باعث شد اعتیاد به داروهای مخدر و مواد مخدر طی یک دهه چهار برابر و مرگ و میر ناشی از مسومیت‌ها نیز به سه برابر افزایش یابد.اگر قرار باشد مشابه این مسئله در ایران نیز اجرا شود، باید شاهد چنین تبعاتی باشیم. بخصوص که نظارت بر عملکرد داروخانه‌ها در کشور ما کیفیت و کمیت پایین تری دارد.

اگر داروهای درمان اعتیاد، تحت نظر پزشک همراه با آموزش و مشاوره به بیمار ارائه نشود، ممکن است موجب اعتیاد بیشتر، مسمومیت و حتی مرگ و میر در معتادان شود و دستاوردهای دو دهه فعالیت مراکز به خطر افتد.

داروهای درمانی اعتیاد که قرار است توسط داروخانه‌ها در اختیار معتادان قرار گیرد شامل بوپرنورفین، متادون و اپیوم است.  در حال حاضر در سراسر کشور بیش از 7500 مرکز درمان اعتیاد در حال فعالیت است. چنین طرح غیر کارشناسی شده‌ای، می‌تواند اشتغال 40 هزار پرسنل تحصیل کرده و شاغل در این مراکز را با خطر مواجه کند و سلامت جمعیت میلیونی مراجعین و خانواده‌های آنها و کل جامعه اسلامی ایران را تهدید کند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала