پیام‌ رسان ترامپ در تهران کیست؟

© Photo / Swiss Embassy Iranمارکوس لایتنر سفیر سوئیس در تهران
مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با اوج گیری تنش‌ها میان ایران و آمریکا در پی خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، سفارت سوئیس در تهران به کانالی برای تبادل پیام میان ایران و آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فرا رو، بعد از ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس، در یک عملیات پهپادی ارتش آمریکا در بغداد، مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در تهران، به یکی از معروفترین دیپلمات‌های خارجی در ایران تبدیل شد. احضار پیاپی وی به وزارت خارجه و نیز رد و بدل کردن پیام‌ها میان ایران و آمریکا موجب شد که کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران لطیفه‌ هایی درباره سفیر سوئیس درست کنند.

سوئیس: کانال ارتباطی ایران و آمریکا همچنان برقرار است - اسپوتنیک ایران
سوئیس: کانال ارتباطی ایران و آمریکا همچنان برقرار است

از اواخر آبان ماه تاکنون، سفیر سوئیس حداقل چهار بار به وزارت خارجه ایران احضار شد. هیچکدام از این احضارها، ربطی به دولت سوئیس نداشت. بلکه در اعتراض به اظهارات و اقدامات آمریکا علیه ایران بود. افزون بر این، سفیر سوئیس چند بار برای تحویل یا دریافت پیام به وزارت خارجه ایران مراجعه کرده است. همین رفت و آمدها، لایتنر را دستمایه طنز و شوخی کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار داد.

سفارت سوئیس در تهران، حافظ منافع آمریکا در ایران است. به همین خاطر، معمولا به هنگام بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا، لایتنر در اعتراض به رفتار آمریکا به وزارت خارجه احضار می‌شود.

در جریان ناآرامی‌های آبان ماه، لایتنر در اعتراض به حمایت آمریکا از این ناآرامی‌ها احضار شد. بعد از ترور سردار سلیمانی، لایتنر حداقل سه بار به وزارت خارجه احضار شد. در کنار این ها، سفارت سوئیس در تهران، پیامی از جانب آمریکا به مقامات ایران تحویل داد که محمدجواد ظریف، آن را «بسیار نابخردانه» و «گستاخانه» توصیف کرد. سپس کاردار سفارت سوئیس، دو بار به وزارت خارجه احضار شد؛ یک با برای ابلاغ اعتراض ایران و بار دوم برای تحویل گرفتن پاسخ ایران به پیام آمریکا.

اما علاوه بر ایران، رفت و آمد‌های لایتنر به وزارت خارجه توجه رسانه‌های سوئیس را نیز جلب کرد. سرویس بین الملل صدا و سیمای سوئیس (SWI swissinfo) در گزارشی به معرفی لایتنر و کار‌های وی در ایران پرداخت.

در این گزارش آمده است: لایتنر بیش از دو سال در منصب خود باقی ماند و در موقعیت خوبی برای حفظ حرفه‌ای بودن دیپلماسی در شرایط ملتهب فعلی قرار دارد. برای حفظ اعتماد دو طرف، وساطت سوئیس میان ایران و آمریکا کاملا سری است.

وزارت خارجه سوئیس، بدون ارائه جزئیات فقط اعلام کرد که بین ایران و آمریکا پیام‌هایی رد و بدل کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала