سلطان قاچاق سوخت ایران چطور شناسایی شد؟

© Sputnik / M. Tari مبارزه با قاچاق سوخت و ارز از ایران
مبارزه با قاچاق سوخت و ارز از ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت که برای پرونده سلطان قاچاق سوخت حکم قطعی صادر و 146 میلیارد تومان جریمه تعیین شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان داشت: با انجام اقدامات لازم و رصد کالا از مرحله واردات، تولید و توزیع قاچاق پنج قلم کالای اساسی سیر بسیار نزولی پیدا کرده است و اگرچه با قطعیت نمی‌توانیم بگویم که قاچاق کالاهای اساسی به صفر رسیده است، اما در آینده کنترل آن کاملا میسر خواهد بود.

وی در زمینه مبارزه با قاچاق سوخت خاطر نشان کرد: در حوزه سوخت، فرآورده‌های متفاوتی مانند نفت گاز، نفت سفید، بنزین، نفت کوره و ... وجود دارد و با توجه به تخصیص سهمیه بنزین از طریق کارت سوخت قاچاق بنزین اگرچه اندک بود و حدود چهار تا پنج درصد قاچاق سوخت را به خود اختصاص داده بود، کاهش یافت. 

این مقام با اشاره به اینکه در حوزه قاچاق فرآورده‌های سوختی بخش عمده‌ای از قاچاق مربوط به گازوئیل است، افزود: اقدامات زیادی در این حوزه با هماهنگی ستاد، وزارت نفت، شرکت ملی نفت و پالایش، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و وزارت‌خانه‌های دیگر انجام شد و در هجده ماه گذشته بیش از نه میلیارد لیتر صرفه‌جویی در حوزه نفت گاز و فرآوده‌ها را داشتیم. 

دستگیری بزرگترین قاچاقچی سوخت پس از ۹ سال فرار در ایران  - اسپوتنیک ایران
دستگیری بزرگترین قاچاقچی سوخت پس از ۹ سال فرار در ایران

دهقانی نیا ادامه داد: اگر این اقدامات صورت نمی‌پذیرفت، این نه میلیارد لیتر به شبکه تزریق می‌شد و از شبکه خارج می‌شد و عرضه خارج از شبکه صورت می‌پذیرفت و به سمت قاچاق می‌رفت. 

دهقانی‌نیا در خصوص چگونگی دستگیری سلطان سوخت توضیح داد: وقتی سامانه‌ها راه‌اندازی می‌شود و حلقه برای تشخیص کالای قاچاق بیشتر می‌شود، در نتیجه اطلاعات سپاه‌، وزارت اطلاعات، نیروی دریایی سپاه که مشخصا در حوزه دریایی برای کشف سوخت قاچاق مسئولیت مستقیم دارند، این کشف را انجام دادند. 

وی بیان داشت: حکم صادره در این مورد قطعی است و صد و چهل وشش میلیارد تومان جریمه قطعی برای این قاچاقچی صادر شده است و این فرد در قالب صادرات فرآورده‌ها و مشتقات نفتی و به صورت کم اظهار قاچاق را انجام می داده است. 

دهقانی‌نیا خاطر نشان کرد: در حوزه مشتقات نفتی فرآیند به این صورت است که شخص یک سری از مشتقات را خریداری و ترکیب می‌کند و اظهار می‌کند که مشتق جدیدی ایجاد کرده که این مشتق قاعدتا باید به گمرک ایران اعلام و اظهار شود و اسناد مربوط به سامانه نفت الکترونیکی نفتی بارگذاری شود و میزان سوخت یارانه‌ای و غیر یارانه‌ای آن را مشخص کند، بنابراین وقتی کم اظهاری صورت می‌پذیرد و حجم بسیار زیادی از این مشتق یارانه‌ای است قاعدتا قاچاق قلمداد می‌شود و این پرونده کشف شد و حکم قطعی آن صادر شد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала