اظهارات معاون اول رئیس جمهور ایران درباره حوادث اخیر

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / اسحاق جهانگیری
اسحاق جهانگیری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون اول رئیس جمهور ایران ابهام چند روزه علت سقوط هواپیمای اوکراینی را ضربه بزرگی خواند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ایران صبح شنبه در همایش ملی گرامی‌داشت هفته شوراهای آموزش و پرورش که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: دی ماه امسال پردلهره، سخت و پر از خبرهای غیر مترقبه و داغ‌های بزرگ بود.

جهانگیری با اشاره به ترور سپهبد قاسم سلیمانی، خاطرنشان کرد: سردار عزیز و بزرگ شهید سپهبد سلیمانی، یکی از سرمایه‌های کم نظیر جمهوری اسلامی ایران بود. او به ملت ایران خیلی عشق می‌ورزید و خدمت کرد و نهایتا نیز جان خود را در این مسیر تقدیم کرد و به وسیله شقی‌ترین افراد زمین به شهادت رسید.

جهانگیری: تحریم های آمریکا علیه ایران، به گسترش تروریسم دامن می زند - اسپوتنیک ایران
جهانگیری: تحریم های آمریکا علیه ایران، به گسترش تروریسم دامن می زند

معاون اول رئیس‌جمهور ایران با اشاره به اعتراف رئیس جمهور آمریکا به برنامه‌های این کشور برای به شهادت رساندن سپهبد سلیمانی، افزود: تا امروز شهیدی نداشتیم که رئیس جمهور آمریکا رسما کشتن او را بر عهده بگیرد. جهانگیری همچنین به حادثه کرمان و به شهادت رسیدن تعدادی از افراد حاضر در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید سلیمانی اشاره و اظهار کرد:‌ در دی ماه امسال شاهد وقوع حادثه‌ای بودیم که در پی آن جمعی از هموطنان عزیز در مراسم تشییع باشکوه سپهبد شهید سلیمانی جان خود را از دست دادند. همچنین در دی ماه در جریان سانحه‌ای که برای هواپیمای اوکراینی رخ داد جمع زیادی از مردم جان خود را از دست دادند که واقعه‌ای دردناک بود.

وی ادامه داد: مردم ایران با حضور در مراسم تشییع پیکر سپهبد شهید سلیمانی کار بزرگی کردند و تصاویر عظیمی از خود به نمایش گذاشتند؛ آمریکایی ها واقعا باورشان این بود که برداشتی که آنها از سردار سلیمانی دارند، مردم ایران نیز دارند و این از بدبختی آنهاست که از گروه‌های تروریستی که دست‌شان به خون ایرانیان آغشته است اطلاعات می‌گیرند و بر مبنای آن عمل می‌کنند.

جهانگیری گفت: آمریکایی‌ها با موج عظیم مردمی که در ایران و عراق در مراسم تشییع پیکر شهدای مقاومت حضور یافتند مواجه و از این که سردار سلیمانی میان مردم جایگاه والایی دارد، شوکه شده‌اند.

معاون رئیس جمهور ایران در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه امروز ایران در شرایط خطیر و دشواری قرار گرفته است، گفت: امروز از نظر سیاست خارجی در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم  و آمریکایی‌ها برای نخستین بار در تاریخ خود رسما یک سردار نامی کشورمان را ترور کرده‌اند. آنها می‌دانستند که ما به این اتفاق عکس‌العمل نشان می‌دهیم. بر همین اساس تهدید می‌کردند که اگر عکس‌العملی نشان دهیم 52 نقطه از کشورمان را مورد هدف قرار می دهند، اما برادران عزیز سپاهی ما پاسخ مهمی به آنها دادند.

وی با اشاره به قدرت هژمونی رسانه‌ای غرب اظهار کرد: از آنجایی که سیستم رسانه‌ای در انحصار آمریکایی‌هاست و هر طور که بخواهند فکر می‌کنند که می‌توانند افکار عمومی را جهت دهند بلافاصله بعد از پاسخ موشکی جمهوری اسلامی ایران، آمریکایی‌ها اعلام کردند اتفاقی نیفتاده و کسی نه زخمی شده و نه کشته شده است؛ آنها به گونه‌ای صحبت می‌کردند که انگار ما شهوت کشتن صد آدم را داشته‌ایم.

ترامپ از تاریخ رونمایی از «معامله قرن» سخن گفت  - اسپوتنیک ایران
جزئیات جدید ترور سپهبد سلیمانی از زبان ترامپ

جهانگیری تصریح کرد:‌ بعد از جنگ جهانی دوم کسی به آمریکایی‌ها نگاه چپ نکرده بود و حتی در عراق نیز اگر فردی قصد داشت از مسیری حرکت کند که پایگاه‌های نظامی آمریکا در آن بود، باید از چند کیلومتر دورتر از آن پایگاه حرکت می‌کردند. در این شرایط ایران رسما اعلام کرد که پایگاه آمریکایی‌ها در عراق را موشک باران کرده است.

وی با اشاره به انتشار اخبار مربوط به تلفات حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکایی‌ها در عراق بعد از چند روز از این اتفاق  گفت‌: از آنجایی که آمریکایی‌ها نمی‌توانند خیلی مسائل را مخفی کنند، یکی بعد از دیگری آمار تلفات مربوط به حمله موشکی ایران به عین الاسد را اعلام کردند.

وی با تاکید بر اهمیت شفافیت در مواجهه مسئولان با مردم اظهار کرد: هر کسی در هر مسئله ای پنهان کاری کند ضرر کرده است یکی از بزرگترین ضربه‌هایی که در ماجرای سقوط هواپیما اوکراینی بیش از سقوط آن و کشته شدن 176 نفر آدم محترم که مسافران هواپیما بودند، متحمل شدیم این بود که علت اتفاق را چند روز مبهم گذاشتیم.

معاون اول رئیس‌جمهور ایران با بیان این که مردم بعد از آن ماجرا خیلی عصبانی شدند که چرا دو سه روز به آنها واقعیت گفته نشد، خاطرنشان کرد: شفافیت با مردم مهم ترین کاری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала