ظریف: اروپایی ها برجام را به ترامپ فروختند

© Sputnik / Grigoriy Sisoevظریف: اروپایی ها برجام را به ترامپ فروختند
ظریف: اروپایی ها برجام را به ترامپ فروختند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بیان کرد: کشورهای اروپایی در ازای امتیازات ترامپ توافق هسته ای را فروخته اند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در روز پنجشنبه در مورد انتشار مقاله واشنگتن پست اظهار داشت: انگلیس، فرانسه و آلمان "باقیمانده" توافق هسته ای ایران (برجام) را در ازای قول دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا مبنی بر عدم تحمیل عوارض بر اتومبیل های اروپایی فروخته اند.

ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: سه کشور اروپایی در ازای اجتناب از تعرفه های جدید ترامپ، بقایای برجام را به فروش رساندند. دوستان من، این فایده‌ ای ندارد. شما فقط اشتهای او را تحریک کردید. قلدر دبیرستان خود را به یاد دارید؟

اگر می‌خواهید شرافت خود را بفروشید، بفرمائید. اما ظاهری اخلاقی/قانونی به خود نگیرید. شما آن را ندارید.

​روز چهارشنبه روزنامه واشنگتن پست با استناد به منابع، ادعا كرد كه ترامپ تهدید كرده است در صورت عدم متهم كردن ایران به نقض برجام، پاریس، لندن و برلین را به اعمال 25٪ عوارض بر اتومبیل های اروپایی تحمیل می كند. به گفته وی، یک هفته قبل از اینكه این كشورها مکانیزم حل اختلاف برای توافق هسته ای را در 14 ژانویه راه اندازی كنند، این اخطار داده شد. یکی از منابع روزنامه این اقدام ایالات متحده را "اخاذی" خوانده است.

مصاحبه کنندگان این نشریه خاطرنشان کردند که تهدید ترامپ تقریباً اروپایی ها را وادار به ترک ترس از این ایده که اگر این اطلاعات به دست رسانه ها بیافتد "دست نشانده" واشنگتن می شوند، کرده است.

آینده توافق هسته ای ایران پس از آن مختل شد که ایالات متحده به طور یک جانبه از آن در 8 مه 2018 انصراف داد و واشنگتن در زمینه صادرات نفت تحریم هایی را علیه تهران وضع کرد. به گفته طرف ایرانی، بقیه شرکت کنندگان، در درجه اول اروپایی ها، در بخش اقتصادی توافقنامه به طور کامل به تعهدات خود عمل نمی کنند، بنابراین معامله در شکل فعلی آن معنی ای ندارد. در همین راستا، ایران تعلیق مرحله ای از تعهدات خود تحت برجام را در رابطه با غنی سازی و فعالیت های تحقیقاتی اورانیوم آغاز کرد و در اوایل ژانویه از اتمام این روند خبر داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала