امور خارجه ایران اقدام سفیر انگلیس را دخالت در امور داخلی ایران نامید

© AP Photo / Khalil Senosiامور خارجه ایران اقدام سفیر انگلیس را دخالت در امور داخلی ایران نامید
امور خارجه ایران اقدام سفیر انگلیس را دخالت در امور داخلی ایران نامید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای رسمی، حضور سفیر بریتانیا در ایران در تظاهرات اعتراضی شنبه را دخالت در امور داخلی در نظر می گیرد.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه ای حضور راب مک ایر، سفیر انگلیس در ایران در یک تجمع داخلی را مداخله آشکار در امور داخلی ایران و خلاف اصول حاکم بر روابط دیپلماتیک می داند که شائبه مشارکت آن کشور در سیاست شکست خورده فشار حداکثری آمریکا را تقویت می‌کند.

در این بیانیه همچنین با اشاره به تهدیدات وزیر امور خارجه انگلیس به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران آمده است: "واضح است که رژیم انگلیس بر اساس یک اشتباه محاسبه خطرناک کماکان توهمات ضد ایرانی را در سر می پروراند و به دنبال افزایش تنش در منطقه و در روابط خود با ایران است. سردمداران انگلیس باید بدانند که اتهامات علیه ایران نمی تواند تبعیت کورکورانه آن رژیم از آمریکا و ناتوانی مفتضحانه انگلیس در انجام تعهداتش در برجام و حتی خودداری از اجرای حکم دادگاه انگلیس در بازپرداخت صدها میلیون پوند بدهی به مردم ایران بدلیل ترس از آمریکا را بپوشاند. هر خطای جدید انگلیس با واکنش شدید و متناسب ایران مواجه خواهد شد و مسئولیت کلیه عواقب آن بر عهده دولت انگلیس می باشد."

تجمع مقابل سفارت انگلیس در تهران؛ اعتراض یا انحراف - اسپوتنیک ایران
تجمع مقابل سفارت انگلیس در تهران؛ اعتراض یا انحراف

وزارت امور خارجه در پایان این بیانیه خواستار خاتمه فوری هر گونه اقدام مداخله جویانه و تحریک کننده از سوی سفارت انگلیس در تهران شده و هشدار داد در صورت ادامه چنین رفتارهایی وزارت امور خارجه دیگر تنها به احضار سفیر بسنده نخواهد کرد.

در 11 ژانویه، خبرگزاری تسنیم گزارش داد که مقامات انتظامی ایران سفیر انگلیس را به مدت چند ساعت بازداشت کردند زیرا وی در تجمع اعتراضی شرکت کرده و در زمان تظاهرات مردمی در نزدیکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر سعی داشت تا جمعیت را هدایت کند. در 12 ژانویه، مک ایر به وزارت امور خارجه ایران احضار شد. مک ایر نیز گفت که او در اعتراضات شرکت نداشته، بلکه فقط قصد ادای احترام به قربانیان سقوط هواپیمای بوئینگ 737 اوکراینی را داشته و پنج دقیقه بعد محل برگزاری را ترک کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала